5 تفاوت فارکس و بورس

تفاوت فارکس و بورس

وقتی صحبت از سرمایه گذاری و نوسان گیری یا سفته بازی می‌شود، احتمالاً اولین سوال این است که «در چه بازاری؟». بهتر از در بازار بورس سرمایه گذاری کرد یا در بازار ارزهای خارجی با همان فارکس. تفاوت فارکس و بورس چیست؟

هردو ابزارهای مالی و تجاری خوبی هستند ولی سطوح ریسک متفاوتی دارند. اگرچه تریدرهایی هستند که هم در فارکس هم در بورس سرمایه گذاری کنند. با این حال یک تریدر مبتدی بهتر است تصمیم بگیرید فعلاً در یکی از این دو بازار حضور داشته باشد. چرا که سرمایه گذاری همزمان در فارکس و بورس می‌تواند دلهره‌آور باشد.

فارکس و بورس در این مورد هر دو ریسکی هستند و سرمایه گذار یا سفته باز می‌تواند تمام دارایی سرمایه‌گذاری‌شده خود را از دست بدهد. در حالی که وجود ریسک در هردو هست اما اگر کمی عمیق‌تر نگاه کنید، می‌توانید متوجه تفاوت فارکس و بورس بشوید. البته اصول پایه این دو بازار یکی است. یعنی خریدار و فروشنده‌ای که درگیر معامله هستند.

اولین تفاوت فارکس و بورس (معامله با صرافی و بدون صرافی)

بازارهای سهام در بورس اوراق بهادار معامله می‌شوند. یکی از معروف‌ترین نمونه‌ها معاملات سهام در بورسی مانند بورس نیویورک (NYSE) است. معامله در بورس مزایای خاصی دارد. مثلاً معامله گران و سرمایه گذاران به دفترهای سفارش (order-books) دسترسی دارند که معاملات خرید و فروش را ثبت می‌کند.

این موضوع برای معامله گران یا سرمایه گذارانی که تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال انجام می‌دهند مفید است. معامله در صرافی بسیار امن‌تر است. با نگاهی به بازارهای فارکس، متوجه می‌شوید که معاملات در مکان خاصی انجام نمی‌شود. برخلاف بازارهای سهام، هیچ جای متمرکزی برای بازارهای فارکس وجود ندارد. معاملات به صورت خصوصی بین خریدار و فروشنده انجام می‌شود. چنین معاملاتی خطر نکول (ریسک خودداری از پداخت وجه) را به همراه دارد.

هزینه ورود به بازار

دومین تفاوت فارکس و بورس تفاوت دارایی اولیه است. معاملات سهام معمولاً به سرمایه بسیار بیشتری از آنچه نسبت به فارکس نیاز دارند. بنابراین برای اکثر سرمایه گذاران یا سفته بازان معمولی، فارکس راه آسان‌تری برای ورود به بازارهای مالی است. اگرچه فقط در قدم اول آسان به‌نظر می‌رسد. معاملات فارکس از اهرم (لوریج) استفاده می‌کنند.

سرمایه گذاران خرد به لوریج نیاز دارند تا سرمایه خود را برای ترید بزرگ کنند. این برای معامله گران هم سودمند است هم مضر. در حالی که سود می‌تواند زیاد باشد، ضرر نیز می‌تواند به همان اندازه بزرگ باشد. ضرر تا حدی می‌تواند بزرگ شود که دارایی سرمایه گذاری شده را از بین ببرد.

فارکس خرید و فروش دو ارز همزمان است

تفاوت عمده بین بازارهای فارکس و بورس این است که در معامله فارکس، همزمان یک ارز را می‌خرید و دیگری را می‌فروشید. این با نحوه معامله سهام متفاوت است. شما یا سهام موجود در بورس را می‌خرید یا سهام موجود در بورس را می‌فروشید.

در فارکس، جفت ارزها ابزار معاملات را تشکیل می‌دهند. ترید زمانی انجام می‌شود که انتظار دارید یک ارز در برابر ارز دیگر افزایش یا کاهش یابد. در بورس، زمانی سهام را می‌خرید که فکر می‌کنید قیمت سهم افزایش می‌یابد.

تفاوت میزان اسپرد در فارکس و بورس

چهارمین تفاوت فارکس و بورس در میزان اسپردی است که می‌پردازید. اسپردها، تفاوت بین قیمت پیشنهادی و درخواستی (اسک و بید) هستند. این مقدار در بازار فارکس به طور متوسط از بورس کمتر است. اگرچه برخی از سهام‌ها با سقف بزرگ اسپرد محدودی دارند مثل  اپل. با این حال در مورد امثر سهام‌های دیگر این موضوع صادق نیست.

در بازارهای فارکس، ارزهای اصلی شامل EUR، USD، GBP، JPY، CHF و CAD است. به دلیل حجمی زیاد این جفت ارزها، اسپردهای آن‌ها محدود است. بنابراین در بلندمدت اسپردهای فارکس در مقایسه با سهام، معاملاتی بسیار ارزان‌تر هستند.

نوسان گیری در مقابل سرمایه گذاری

آخرین تفاوت فارکس و بورس تفاوت پیش بینی و سرمایه گذاری برای یک سهم یا جفت ارز است. شاید تفاوت این دو مفهوم را دقیقاً ندانید. به طور خلاصه سرمایه گذاران حرفه‌ای بورس، سرمایه گذاری بلند مدت برای سهام‌ها را بسیار بهتر از نوسان گیری یا همان سفته بازی می‌دانند. نوسان گیری برای یک بازه زمانی کوتاه است نه برای یک بازه زمانی طولانی.

حال تفاوت این دو مفهوم را باید در بازار فارکس و بورس ببینیم. در حالی که عده‌ای روی سهام هم سفته بازی (نوسان گیری) می‌کنند، در بازارهای فارکس این موضوع به مراتب ارزان‌تر است. استخر نقدینگی بزرگ و در دسترس فارکس، علت این موضوع است. در واقع اکثر تریدرهای خرد اغلب سفته بازانی هستند که در بهترین حالت برای چند ساعت یا یک روز پوزیشن معامله دارند.

با سهام، امکان سفته بازی و پیش بینی نیز وجود دارد، اما هزینه‌های آن بسیار بالا است. علاوه بر این برای سفته بازی در بورس به سرمایه اولیه قابل توجهی نیاز دارید. اکثر سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند از بازار سهام به عنوان سرمایه گذاری استفاده کنند نه صرفاً پیش بینی کوتاه مدت سهام. در هر حال بازارهای فارکس برای سفته بازی بسیار ایده‌آل‌تر هستند.

در آخر کدام؟

اگر هنوز به پاسخ این پرسش نرسیده‌اید که فارکس برای شما بهتر است یا سهام، به میزان تحمل ریسک خودتان توجه کنید. همینطور باید اهداف خود را بدانید، چه بخواهید سرمایه گذاری کنید چه نوسان گیری. تفاوتی هم ندارد فارکس باشد یا بورس، وقتی اهداف خود را ندانید به سختی می‌توانید تصمیمات پرسود بگیرید.

امتیاز دهید