پلن معاملاتی چیست؟ نحوه ساخت یک پلن قدرتمند

پلن معاملاتی چیست؟ نحوه ساخت یک پلن قدرتمند

یک اصطلاح معروف وجود دارد که می‌گوید اگر برنامه‌ای نداشته باشید، مجبورید برای شکست برنامه ریزی کنید. این قضیه در ترید هم صدق می‌کند. پلن معاملاتی یک دستور کار مشخص است که از قبل ثبت شده و شامل نقاط ورود و خروج، حجم مناسب و مدیریت ریسک و … است. بنابراین توجه داشته باشید که شما دو راه دارید: یک برنامه ریزی دقیق و مدون با در نظر گرفتن تمامی ویژگی‌های فردی و شخصیتی داشته باشید. راه دیگر شکست در معاملات و از دست سرمایه‌تان خواهد بود. در هر صورت انتخاب با خودتان است!!! اگر تصمیم‌تان انتخاب پلن است در ادامه با امیرتریدر همراه باشید چون قصد داریم به صفر تا صد این موضوع بپردازیم.

پلن معاملاتی چیست؟

پلن معاملاتی یک دستور کار دقیق و از قبل تعبیه شده است که به شما کمک می‌کند، تحت تأثیر جو یا سایر عوامل موجود در بازار عمل نکنید. همچنین فقط هنگامی وارد معامله شوید که استراتژی‌تان اجازه ترید کردن بدهد.

نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که به سبک خودتان معامله کنید. صرف این که یک روش برای شخصی مناسب است دلیل بر این نیست که آن متد برای شما هم جواب بدهد. پس از تقلید کورکورانه از دیگران اجتناب کنید زیرا دلیل شکست 90 درصد معامله گران این است که به جای خلق یک دستور کار متناسب با شخصیت‌شان، پوزیشن‌های خود را مطابق با نظر دیگران باز می‌کنند.

این کار به این علت نادرست است که همه ما در موقعیت‌های مختلفی در زندگی قرار داریم که باعث می‌شود دیدگاه متفاوتی نسبت به مارکت، قدرت ریسک متمایز و تجربیات گوناگون از بازار داشته باشیم. به همین خاطر نمی‌توان برای همه یک نسخه پیچید. برای شروع بهتر است یک پلن برای خودتان ایجاد کنید و سپس در مسیر با توجه به فیدبک‌هایی که از معاملات‌تان دریافت می‌کنید، سعی کنید آن را اصلاح و بهینه کنید.

راهنمای ورود به آلپاری

تفاوت بین استراتژی و برنامه معاملاتی

استراتژی و پلن معاملاتی با هم تفاوت دارند. استراتژی بخشی از Plan است و به شما نقطه ورود، خروج و نوع پوزیشن را می‌دهد. با توجه به این که شرایط بازار متفاوت است ممکن است شما در یک پلن چند Strategy داشته باشید. اما Trading plan مدیریت ریسک، اندازه لوریج مناسب، درصد مناسب سرمایه در هر ترید و … را در اختیار شما قرار می‌دهد.

چرا به این پلن نیاز دارید؟

موقعیتی را در نظر بگیرید که می‌خواهید از GPS برای رفتن به نقطه‌ای دیگر استفاده نمایید. با استفاده از موقعیت‌یاب مشخص می‌کنید که کجا هستید و به چه نقطه‌ای می‌خواهید بروید. علاوه بر این حتی اگر در مسیر متوجه شوید که مسیر را اشتباه رفته‌اید، می‌توانید به کمک آن مجدد به راه اصلی برگردید. یک پلن معاملاتی هم دقیقا این کار را انجام می‌دهد. یعنی این که به کمک آن می‌توانید متوجه شوید که به عنوان تریدر کجا قرار دارید و برای رسیدن به سود مستمر چه راه‌هایی را باید پیش بگیرید.

نحوه ساخت پلن معاملاتی برای تریدرهای فارکس

برای ساخت پلن شما نیاز دارید موارد زیر را برای خودتان مشخص کنید:

انتخاب زمان انجام معاملات

شما باید یک بازه زمانی مشخص را انتخاب کرده و خود را موظف کنید تا فقط در آن زمان مشخص به معامله بپردازید. این کار از اورتردینگ و سایر مشکلاتی که به علت حضور زیاد در بازار انجام می‌دهید، جلوگیری خواهد کرد.

مشخص کردن سرمایه اولیه

این که شما در ابتدا مشخص کنید که با چه مقدار قصد ورود به بازار را دارید به شما کمک می‌کند تا در زمان وارسی حساب خود بتوانید عملکردتان را دقیق‌تر بررسی کنید.

تعیین هدف منطقی

باید حتما قبل از حضور در بازار یک هدف منطقی و به دور از بلند پروازی انتخاب کنید. دقت داشته باشید همین که شما بتوانید در ماه 10 الی 20 درصد به اصل سرمایه خودتان اضافه کنید بسیار عالی است. فایده دیگر تعین هدف این است که می‌توانید به طور مرتب خودتان را ارزیابی کنید و درصد پیشرفت‌تان را ببینید.

تعیین حد سود و حد ضرر

یک قاعده اصلی در وال استریت وجود دارد که می‌گوید اجازه دهید سودهای‌تان رشد کند و ضررهای‌تان را متوقف کنید. این کار امکان‌پذیر نخواهد بود مگر با تعیین حد ضرر و مشخص کردن حد سود.

درست است که ضرر در مارکت غیر قابل اجتناب است اما باید در معاملات‌تان به گونه‌ای عمل کنید که R به R یا وین ریت بالا داشته باشید. برای پیدا کردن این معاملات می‌توانید از یک کانال معتبر سیگنال‌دهی استفاده کنید. کانال VIP فارکس امیرتریدر با داشتن نسبت ریسک به ریوارد (Win Rate) بالای 90 درصد می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. سیگنال‌هایی که در این کانال معرفی می‌شود توسط تریدرهای حرفه‌ای بازار شکار شده و با شما به اشتراک گذاشته می‌شود.

انتخاب تایم فریم مناسب

وقتی مفهوم نمودار در تحلیل تکنیکال بیان می‌شود ناخودآگاه بحث انتخاب بازه زمانی نیز مطرح می‌شود. بسته به نوع شخصیت، ریسک پذیری و تایمی که قرار است در بازار صرف کنید، می‌توانید بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای تریدهای خود انتخاب کنید.

سخن پایانی

اگر به قصد سود کردن به بازار وارد شده‌اید باید بدانید این کار بدون داشتن یک پلن معاملاتی امکان‌پذیر نخواهد بود. یک Trading plan جامع که با توجه به احساسات و روحیات شما چیده شده و مرتب با توجه به بک تست‌هایی که گرفته‌اید بهبود یافته است می‌تواند پله‌ای برای رسیدن به اهداف مالی شما باشد، پس از آن غافل نشوید. شما چه تجربه‌ای در زمینه طراحی پلن دارید؟ چه مواردی را رعایت می‌کنید؟ در بخش دیدگاه‌ها نکات و تکنیک‌هایی که به کار می‌برید را با ما به اشتراک بگذارید.

1.5/5 (2 امتیاز)