بررسی کتاب معامله گر منظم، 12 توصیه معامله‌گری از کتاب معامله گر منظم

کتاب معامله گر منظم

معامله گر منظم کتابی است که احتمالا نام آن را به وفور شنیده‌اید. سایت Investopedia آن را به عنوان یکی از 3 کتاب برتر در زمینه روانشناسی بازار بر شمرده است. نویسنده آن معتقد است که 80 درصد بازار جنبه روانی است و فقط 20 درصد از آن به تحلیل تکنیکال بستگی دارد. در این کتاب چالش‌هایی که به عنوان یک تریدر با آن‌ها روبه رو هستید، باورهایی که شما برای موفقیت در بازار به آن احتیاج دارید و نحوه ایجاد آن باورها را می‌آموزید. در این مقاله از امیرتریدر قصد داریم به معرفی این کتاب محبوب بپردازیم این مطلب را از دست ندهید.

|at_cta_form|

آن چه در این مطلب می‌خوانیم:

درباره نویسنده

نویسنده این کتاب مارک داگلاس به عنوان سخنران، مدرس و بنیان‌گذار حوزه روانشاسی تجارت شناخته می‌شود. وی یکی از تاثیرگذارترین افراد در حوزه مالی است. او بنیان‌گذار شرکت Trading Behavior Dynamics و مولف کتاب‌های معامله‌گر منضبط و معامله‌گری در ناحیه است. هدف او از تالیف آن‌ها دستیابی به نظم در حوزه روانشناسی به منظور رسیدن به موفقیت برای افراد مختلف است.

به عقیده او مواردی که از ذهن بر می‌خیزد از مولفه‌های اصلی برای موفقیت در بازار است. اعتماد به نفس، نظم، دقت زیاد، استفاده تمام و کمال از محیط‌های خارجی و داخلی ذهن از جمله عوامل موثر بر نتایج معاملات است.

او در فصل اول و دوم کتاب برخی از مشکلات تریدرها را بیان می‌کند و در ادامه شاخص‌های معامله گری از نظر روانشناسی را بررسی می‌کند.

اهمیت روانشناسی بازار از نظر کتاب معامله گر منظم

پشت صحنه سودهایی که یک فرد در بازار به دست می‌آورد از دست رفتن سرمایه تعداد کثیری از سرمایه گذاران است. اگر بخواهیم معامله گران بازار را تقسیم بندی کنیم به دو دسته کلی می‌رسیم. برنده ها و بازنده‌ها. که متاسفانه دسته برنده‌ها  بسیار کوچک است. از این رو همه به دنبال یادگیری رمز و راز آن دسته از معامله گران هستند.

راز موفقیت این افراد داشتن عملکردی مبتنی بر نظم ذهنی است. معامله در بازارهای مالی نیز مانند هر حرفه دیگری نیاز به آموزش دارد در مطلب بهترین کتاب های فارکس، کتاب‌هایی که برای حضور در بازار بهتر است آن‌ها را بخوانید را معرفی کرده‌ایم.

به دست آوردن شناختی جامع از خود و محیط بازار پایه و اساس معامله گری است. همانطور که با خواندن این کتاب به این نتیجه خواهید رسید، تا وقتی نتوانید با عادت‌های سرسخت فکری که دارید و الگوهای فکری که در اجتماع به شما دیکته شده است کنار بیایید نمی‌توانید در بازار به موفقیت برسید.

یک شخص از ابتدای کودکی با حضور در اجتماع باورهایی در او شکل می‌گیرد. این باورها مانع اصلی موفقیت او در بازار خواهد شد و کاربردی در مارکت ندارد. مثلا برخی از افراد بر اساس تربیت اجتماعی و آموزه‌های دینیشان با پول مشکل دارند و خودشان را سزاوار دریافت پول نمی‌بینند.

بنابراین حتی اگر سود هم به دست آورند در مدت کمی همه آن را از دست می‌دهند. بی توجهی به تفاوت ساختاری در بازار و جامعه باعث ایجاد تناقض در فرد می‌شود بدون این که شخص از آن با خبر باشد. به عنوان مثال مردم به دست آوردن پول زیاد در مدت کم بدون هیچ تلاشی را غیر ممکن می‌دانند این موضوع بدون آن که خودشان بدانند از درون آن‌ها را درگیر می‌کند و ناخودآگاه باعث ایجاد بسیاری از اشتباهات در فضای معامله گری می‌شود.

12 توصیه معامله گری از کتاب معامله گر منظم

اگر تریدر تحت فشار مالی باشد هرگز نمی‌تواند تریدینگ را به خوبی یاد بگیرد یا درآمدش از این راه را حفظ کند. اگر سرمایه شما محدود است یا توان باخت آن را ندارید، هرگز توقع نداشته باشید که به یک معامله گر موفق تبدیل شوید.

برای بعضی از مردم، یک محیط راکد و بدون هرگونه تغییر، از اصلی‌ترین اجزای به وجود آورنده حس ایمنی و آسایش است، اما بازار ساعی و دائما در حرکت است.

تلاش برای مقاومت در برابر ضرر از بارزترین اشتباهات مشترک میان معامله گران است.

یک تریدر برای موفقیت در بازار باید این را بیاموزد که چطور خودش را از هر گونه احساس بی کفایتی و گناه رها کند و بعد از این، باید یاد بگیرد که چگونه اثرات منفی تجربه‌های دردناک و صدمات روانی که در ذهنش باقی مانده را پاک کند، چرا که این صدمات این قابلیت را دارند که به ترس تبدیل شوند.

تنها زمانی ارزش و اعتبار دانسته‌های خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم که مجبور باشیم و زمانی اعتراف می‌کنیم که نیاز به فراگیری داریم که از یاس، تشویش و دلهره دچار درد روانی شویم و دیگر ندانیم که باید چه کنیم و نتوانیم مسئولیت آن چه را در حال حاضر هستیم بر گردن دیگران بیندازیم.

برای التیام بخشیدن به زخم‌های روانی به کنترل انرژی ذهنی نیاز داریم. فراموش کردن خاطرات زجرآور یا پنهان کردن آن‌ها در جایی دور افتاده از ذهن که نتوانیم به راحتی به آن دسترسی داشته باشیم به هیچ عنوان از تاثیرات منفی آن‌ها بر استنباط ما از محیط نمی‌کاهد و از بروز برخی از رفتارهای غیر عادی در ما جلوگیری نمی‌کند.

خیلی کم پیش می‌آید که مشکلی خود به خود از بین برود .معمولا هر چه بیشتر انتظار بکشیم، شرایط بدتر شده و حل مسئله مشکل تر می‌شود.

زمانی که عموم مردم به بازار می‌آیند، بازار گاوی آمادگی زیادی برای تبدیل شدن به بازار خرسی پیدا می‌کند. دلیلش هم این است که مردم کم‌ترین تحملی برای پذیرش ریسک ندارند. در نتیجه نیاز به اطمینان و تاکید زیادی دارند که باور کنند کاری که انجام می‌دهند یک سرمایه گذاری مطمئن است.

به هر میزانی که برای رها سازی باورهایتان از اثرات منفی درباره ضرر، اشتباه و انتقام از بازار تلاش کنید، به همان میزان می‌توانید به بازار این اجازه را بدهید که خودش به شما بگوید تصمیمش برای برداشتن قدم بعدی چه خواهد بود.

بازار ذات خطرناکی دارد که بر سر راه شما تله ای پیچیده در قالب موضوعات شخصی قرار می‌دهد که همین دوام آوردن در برابرش را سخت و سخت تر می‌کند. شما تنها کسی هستید که می‌توانید بعد از به توافق رسیدن با ذهنیت خود، جلوی این اتفاق را بگیرید.

در روانشناسی قانون عرضه و تقاضا همان شکل دیگر وهم و حرص در آدمی است. حرص و وهم مردم را از تصمیمات منطقی باز می‌دارد تا نسبت به درکی که از شرایط بیرون دارد، کاری که باید انجام بدهد.

به یاد داشته باشید همیشه میزان پولی که در قالب سود معاملات به دست می‌آورید، مستقیما با باورهایی که در زندگی دارید در ارتباط است و مشخص می‌کند تا چه اندازه لیاقت دریافت پول را دارید. بنابراین برای آن که به عنوان یک تریدر به خود پاداش دهید، باید هر چیزی که در نظام ذهنیتان مانع از رسیدن به بالاترین سطح ممکن از اعتماد به نفس و دوست داشتن می‌شود را بشناسید و آن را تغییر دهید.

سخن پایانی

هنگامی که شروع به یادگیری ترید می‌کنید باید در کنار یادگیری علم تکنیکال به مسائل مرتبط با روانشناسی نیز بپردازید. تا زمانی که نتوانید باورها و نگرش‌های خود را تغییر دهید نمی‌توانید در این بازار به سود آوری برسید یا سودهای به دست آمده تان را حفظ کنید. مطالعه این کتاب دید مناسبی از این فضا و باورهایی که برای موفقیت در معامله گری به آن نیاز دارید به شما می‌دهد. پس مطالعه آن را حتما در برنامه خود جا بدهید.

5/5 (1 امتیاز)