تفاوت انواع حساب فارکس در چیست؟ از کدام حساب استفاده کنیم؟

انواع حساب فارکس

معمولا اکثر کسانی که قصد فعالیت در بازار فارکس را دارند و می‌خواهند در بروکر افتتاح حساب انجام دهند، در ابتدا با این دغدغه مواجه می‌شوند که در میان انواع حساب فارکس کدام یک را باید انتخاب کنند.

انواع حساب معاملاتی در بروکرهای مختلف متفاوت است بنابراین در مطلب قصد داریم ابتدا این موضوع را بررسی کنیم که بروکر چیست و انواع حساب در بروکرهای آلپاری، آمارکتس و لایت فارکس چه هستند و در پایان تفاوت بین این حساب‌ها را بیان می‌کنیم.

آن چه در این مطلب می‌خوانیم:

بروکر چیست؟

بروکر یا کارگزاری واسطه‌ای برای انجام معاملات است و این بستر را برای کاربران خود فراهم می‌کند تا جفت ارزهای موجود در بازار را مورد معامله قرار دهند. امروزه هزاران بروکر فارکس وجود دارد و انتخاب Broker مناسب نیز از مواردی است که باید به آن توجه ویژه شود.

داشتن رگولاتوری مناسب، ارائه خدمات به ایرانیان، داشتن اسپرد مناسب و … از عواملی هستند که باید هنگام انتخاب بروکر به آن توجه کنید. سه Broker آلپاری، لایت فارکس و آمارکتس در میان تریدرهای ایرانی محبوبیت خاصی دارند و می‌توان از آن‌ها به عنوان بروکرهای برتر یاد کرد.

انواع حساب‌ فارکس

انواع حساب در بروکرهای مختلف متفاوت است. اما حساب دمو یا آزمایشی موردی است که درمیان تمام بروکرها مشترک است. اکانت Demo قابلیتی است که کارگزاری به صورت کاملا رایگان در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد تا با محیط پلتفرم معاملاتی و نحوه ترید آشنا شوند.

البته تعدادی از تریدرهای حرفه ای نیز برای امتحان استراتژی های معاملاتی خود از حساب آزمایشی استفاده می‌کنند.

ترید با اکانت دمو در ابتدای مسیر به شدت توصیه می‌شود و به شما کمک ‌کند تا بدون هیچ ریسکی آموحته های خود را آزمایش کنید.

نکته ای که باید حین استفاده از حساب دمو به آن توجه کنید این است که معاملات شما در حساب آزمایشی نباید بیشتر از یک ماه طول بکشد. زیرا معمولا در حساب دمو سودها و ضررها واقعی نیست و ممکن است دچار اعتماد به نفس کاذب شوید. علاوه بر این از آنجایی که شما هیچ پولی وارد معامله نمی‌کنید نمی‌توانید احساساتی که هنگام ترید در حساب واقعی دارید را تجربه کنید.

انواع حساب فارکس در آلپاری

آلپاری که یکی از محبوب ترین کارگزاری‌ها در بین ایرانیان است از سال 1998 فعالیت خود را آغاز نموده است. این بروکر دارای دو نوع حساب معاملاتی است که عبارت است از:

  • واقعی (Real)
  • پم (PAMM)

حساب‌های واقعی شامل 3 نوع حساب است.  حساب نانو (Nano)، استاندارد (Standard) و ای سی ان (ECN).

حساب نانو (Nano)

برای افتتاح این حساب شما می‌توانید با 1 دلار هم شروع کنید. پلتفرم معاملاتی اکانت نانو متاتریدر 4 است. میزار لوریج مورد استفاده در این حساب 1:500 است و امکان معامله 33 جفت ارز و 2 فلز در آن فراهم است.

این نوع اکانت به حساب سنتی نیز معروف است و معمولا کسانی که می‌خواهند با مبلغ کم شروع کنند از آن استفاده می‌کنند. سود و زیان در این حساب بر اساس سنت است.

حساب استاندارد (Standard)

حساب استاندارد در آلپاری به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • Standard.mt4

حداقل مقدار برای افتتاح حساب  این اکانت که در پلتفرم متاتریدر 4 قابل دسترس است 20 دلار است. میزان لوریج قابل دسترس در آن 1:10 – 1:1000 است.

  • Standard.mt5

برای این که بتوانید افتتاح حساب انجام دهید باید 100 دلار موجودی داشته باشید. این نوع حساب که در متاتریدر 5 در دسترس است دارای لوریج 1:10 _ 1:100 است.

ای سی ان (ECN)

3 نوع حساب ECN در آلپاری وجود دارد. بسته به این که قصد داشته باشید از متاتریدر 4 یا 5 استفاده کنید می‌توانید از دو حساب ecn.mt4 و ecn.mt5 استفاده نمایید. حداقل مقدار سرمایه برای حساب ای سی ان در متاتریدر 4، 300 دلار و در متاتریدر 5، 500 دلار است.

غیر از دو مورد بالا حساب pro.ecn.mt4 نیز در آلپاری در دسترس است و مقدار سرمایه اولیه آن 500 دلار است.

حساب پم (PAMM)

حساب پم نوعی حساب مشارکتی است که در آن فردی که تجربه و دانش کافی برای حضور در بازار ندارد سرمایه خود را در ازای پرداخت کارمزد و مبلغ مشخص در اختیار یک تریدر حرفه‌ای قرار می‌دهد. در واقع نوعی حساب مدیریت شده است که چندین نفر سرمایه خود را دراختیار یک شخص قرار می‌دهند تا با دانش معامله گری خود آن حساب را رشد بدهد.  

انواع حساب فارکس در آمارکتس

انواع حساب فارکس در بروکر آمارکتس به سه دسته کلی تقسیم بندی می‌شود که عبارتند از:

  • اسپرد ثابت  (Fixed)
  • استاندارد  (Standard)
  • ای سی ان (ECN)

در حساب‌ های اسپرد ثابت حداقل مقدار برای شروع 100 دلار است. میزان اسپرد در این نوع حساب ثابت است و شما امکان معامله 28 جفت ارز فارکس و 7 فلز را مورد معامله قرار می‌دهید.

در حساب استاندارد نیز مقدار اولیه مورد نیاز برای شروع معامله 100 دلار است و 42 جفت ارز و 7 فلز قابل معامله است. اسپرد در این نوع حساب متغیر است.

اکانت ECN سرعت بسیار بالایی دارد و برای شروع باید 200 دلار حساب خود را شارژ نمایید.

انواع حساب فارکس در لایت فارکس

بروکر لایت فارکس دارای دو نوع حساب معاملاتی است.

  • حساب کلاسیک (Classic)
  • حساب ای سی ان (ECN)

حساب کلاسیک برای افرادی مناسب است که به درک درستی از بازار رسیده‌اند. برای این که بتوانید در این نوع حساب شروع به معامله کنید باید اکانت خود را 50 دلار شارژ نمایید.

اکانت ECN لایت فارکس برای تریدرهای حرفه‌ای و سرمایه گذاران مناسب است. این نوع حساب بالاترین میزان سود برای سرمایه‌های استفاده نشده در طول یک سال را دارد. مبلغ مورد نظر برای شروع نیز 50 دلار است و سرعت انجام معاملات در آن بسیار بالا است.

حساب اسلامی

کسانی که فکر می‌کنند درآمد از فارکس از نظر شرعی مشکل دارد می‌تواند از حساب اسلامی فارکس استفاده کنند. این نوع اکانت شامل هزینه سوآپ یا بهره شبانه نمی‌شود. با افتتاح حساب واقعی بروکر آلپاری، آمارکتس و لایت فارکس می‌توانید از این نوع حساب استفاده کنید. برای این کار از داشبورد کناری بروکر درخواست تبدیل حساب دهید.

تفاوت انواع حساب فارکس در چیست؟

این که در میان حساب های موجود از چه اکانتی استفاده کنید بستگی به سبک معاملاتی، میزان سرمایه و دانش شما دارد. این حساب ها از نظر میزان سرمایه اولیه، تعداد جفت ارزی که ارائه می‌دهند و سرعت انجام معاملات با یکدیگر متفاوت هستند از طرفی لوریج، اسپرد و تعداد معاملات باز نیز متغیر است. مثلا برای کسی که اسکلپ کار می‌کند سرعت انجام معامله بسیار حائز اهمیت است. از طرفی چون تعداد معاملاتی که انجام می‌دهد زیاد است باید به میزان کارمزد و اسپردی که می‌پردازد توجه کند. معمولا اسکلپرها از حساب ECN استفاده می‌کنند.

حساب‌های دمو و نانو (سنتی) برای افرادی مناسب است که مبتدی هستند و می‌خواهند دانش و اطلاعات خود را مورد سنجش قرار دهند.

امتیاز دهید