معرفی بهترین اندیکاتور های فارکس

بهترین اندیکاتورهای فارکس

کسانی که اولین بار وارد بازار فارکس می‌شوند معمولا تحت تاثیر تحلیل تکنیکال قرار می‌گیرند. صدها اندیکاتور مختلف وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها با توجه به سبک و استراتژی معاملاتیتان استفاده کنید. در این مقاله از امیر تریدر قصد داریم شما را با برخی از بهترین اندیکاتورهای تکنیکال که شامل Indicatorهای روندی، حرکتی، نوسانی و حجم است آشنا کنیم و معروف‌ترین آن‌ها را نام ببریم. این مطلب را از دست ندهید.

|at_cta_form|

آن چه در این مطلب می‌خوانیم:

  • اندیکاتورهای تکنیکال چه هستند؟
  • اشتباه رایج استفاده از Indicatorها
  • دسته بندی اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال

اندیکاتورهای تکنیکال چه هستند؟

اندیکاتورهای تکنیکال شاخص‌های ریاضی هستند که به 5 شکل قیمت را تجزیه و تحلیل می‌کند: قیمت باز و بسته شدن، بالاترین و پایین‌ترین قیمت و حجم معاملات. در نتیجه این محاسبات اندیکاتورها به صورت گرافیکی بر روی نمودار رسم می‌شوند. این شاخص ها گاهی چارت را پوشش می‌دهند و گاهی در یک پنجره جداگانه ترسیم می‌شوند. اندیکاتورها اصلی‌ترین ابزار در تحلیل تکنیکال به حساب می‌آیند که بر مبنای سال‎ها تجربه و دانش و بر تکیه بر علم اقتصاد تدوین شده‌اند و سپس به فرمول‌های ریاضی تبدیل شده‌اند. هر یک از این Indicatorها با هدف خاصی طراحی شده‌اند و مناسب با یک سبک معاملاتی هستند. این ابزار گذشته بازار و حجم معاملات را در نظر گرفته و به تریدرها کمک می‌کنند تا آینده قیمت را پیش بینی کنند

اشتباه رایج استفاده از Indicatorها

تریدرهای تازه کار اغلب فکر می‌کنند هرچه تعداد اندیکاتور بیشتری استفاده کنند می‌توانند تصمیمات معاملاتی بهتری بگیرند. اما این لزوما درست نیست و شما با این کار صرفا چارت خود را شلوغ خواهید کرد. بسیاری از این شاخص‌ها اطلاعات اضافه‌تری ارائه نمی‌دهند و فقط اطلاعات تکراری هستند.

هیچ مزیتی در داشتن داده‌های زیاد در نمودار و پیچیده کردن اطلاعات وجود ندارد. با انجام این کار تلاش‌های شما نتایج معکوس خواهد داشت زیرا هنگام تصمیم گیری برای باز کردن پوزیشن دچار تردید خواهید شد. این شاخص‌ها فقط یک ابزار هستند و در صورتی که از آن استفاده نادرست کنید می‌تواند ضررهای زیادی برای شما به همراه آورد. ماموریت شما این است که اندیکاتورها را بر روی چارت قرار دهید و سپس آن را تفسیر کنید و سیگنال‌‌هایی که می‌دهد دریافت کنید. سپس مطابق با سیگنال وارد بازار شده، حد سود و ضرر خود را تعیین کنید

دسته بندی اندیکاتور های تحلیل تکنیکال

به طور کلی  Indicator ها به 4 دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند: درست است که همه اندیکاتورها برای سیگنال گیری مورد استفاده قرار می‌گیرند اما اهداف استفاده از هر کدام با دیگری متفاوت خواهد بود.

اندیکاتور های روند (Trend Indicators)

شناسایی روند و معامله در جهت آن روشی است که بسیاری از تریدرهای حرفه‌ای به آن تاکید می‌کنند. این به این معنی نیست که استراتژی‌های ضد روند مناسب نیستند اما این کار مانند شنا کردن بر خلاف جهت آب است و انرژی بیشتری از شما خواهد گرفت. بنابراین توصیه می‌شود در صورتی که هنوز ابتدای مسیر معامله گری هستید معاملات خود را در جهت روند باز کنید. اندیکاتورهای مهمی که در تشخیص روند به شما کمک خواهند کرد عبارتند از:

  • مک ‌دی (MACD)
  • پارابولیک سار (Parabolic SAR)
  • انواع اندیکاتورهای میانگین متحرک

اندیکاتور های مومنتوم (Momentum Indicators)

این اندیکاتورها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فشار خرید و فروش را اندازه گیری می‌کنند و به کمک آن‌ها می‌توان شروع و پایان روند را مشخص کرد. این اندیکاتورها عبارتند از:

  • آر اس آی (RSI)
  • استوکستیک (Stochastic Oscillator)
  • سی سی آی (CCI)

اندیکاتور های حجم (Volume Indicators)

اگر سیگنال‌هایی که مطابق با آن‌ها قصد ورود به معامله را دارید همراه با افزایش حجم باشند اعتبار بیشتری خواهند داشت. Volume Indicators حجم معاملات پشت حرکات قیمتی را نشان می‌دهد. بر خلاف بازار سهام و کالا اندازه گیری حجم کل معاملات در فارکس امکان پذیر نیست و حجمی که اندیکاتورهای موجود بر پلتفرم‌ها محاسبه می‌کنند بر اساس معاملات انجام شده در بروکر انتخابی شما است. برخی از این اندیکاتورها عبارتند از:

  • Force Index
  • Money Flow Index

اندیکاتور های نوسانی (Volatility indicators)

مانند تمامی شاخص‌های قبلی که بررسی شد، اندیکاتورهای نوسانی نیز نوسانات موجود در بازار را اندازه گیری نموده و آن را با بازه زمانی در گذشته مقایسه می‌کنند. این اندیکاتورها به معامله گران جهت فعلی بازار را نشان می‌دهند و در پیش بینی جریانات آینده به کار بروند. دو اندیکاتور معروف Volatility indicators عبارتند از:

  • میانگین محدوده واقعی (Average Tru Range)
  • بولینگر باند (Bollinger Bands)

چگونه بهترین اندیکاتور تکنیکال را انتخاب کنیم؟

هیچ اندیکاتوری بهترین نیست. انتخاب شاخص های تکنیکال به عوامل زیادی از جمله سبک، روش و استراتژی کلی شما  بستگی دارد. بنابراین این که کدام Indicator برای شما بهتر است را خودتان باید تعیین کنید.

اگر شما یک سوئینگ تریدینگ هستید که به دنبال شناسایی شروع و پایان یک روند هستید، اندیکاتورهای مبتنی بر روند به شما کمک خواهند کرد. در حالی که اگر استراتژی شما اسکالپینگ باشد این نوع شاخص‌ها به کار شما نخواهند آمد.

دی تریدرها اتکای بیشتری به Indicator ها دارند. بسیاری از این معامله گران از ترکیب چند شاخص برای سیگنال گیری استفاده می‌کنند.  

امتیاز دهید