بیانات فلیپ لو در مورد سیاست‌های پولی استرالیا

سیاست‌های پولی

هیئت مدیره در جلسه امروز نرخ بهره را 25 واحد افزایش داد و به 3.60 رسید. تورم جهانی همچنان بالاست هر چند که در عناوین این مورد تعدیل شده عنوان می‌شود اما مدتی طول خواهد کشید تا تورم به نرخ‌های هدف باز گردد. چشم انداز اقتصاد جهانی همچنان ضعیف است و رشد کمتر از میانگین در سال جاری و سال آینده پیش بینی می‌شود.

شاخص CPI ماهانه نشان می دهد که تورم در استرالیا به اوج خود رسیده است. انتظار می‌رود تورم قیمت کالاها در ماه‌های آینده به دلیل تحولات جهانی و تقاضای ضعیف‌تر در استرالیا تعدیل شود. تورم قیمت خدمات همچنان بالاست و تقاضا برای برخی خدمات در تابستان زیاد است. اجاره‌بها با سریع‌ترین نرخ در برخی سال‌ها افزایش می‌یابد و نرخ‌های خالی در بسیاری از نقاط کشور پایین است. پیش بینی اصلی کاهش تورم در سال جاری و سال آینده است که در اواسط سال 2025 حدود 3 درصد خواهد بود. انتظارات تورمی میان مدت به خوبی ثابت هستند و مهم است که این وضعیت همچنان ادامه داشته باشد.

رشد اقتصاد استرالیا کند شده است و تولید ناخالص داخلی 0.5 درصد در سه ماهه دسامبر و 2.7 درصد در طول سال افزایش یافته است. پیش بینی می شود رشد طی دو سال آینده کمتر از روند باشد. رشد مصرف خانوارها به دلیل شرایط مالی سخت‌تر کاهش یافته و چشم‌انداز ساخت و ساز مسکن ملایم‌تر شده است. در مقابل، چشم انداز سرمایه گذاری تجاری همچنان مثبت است و بسیاری از کسب و کارها در سطح بسیار بالایی قرار دارند.

نرخ بیکاری نزدیک به پایین ترین حد در 50 سال گذشته است. اشتغال در ژانویه کاهش یافت، اما این موضوع تا حدی نشان دهنده تغییر الگوهای فصلی در استخدام نیروی کار است. بسیاری از شرکت‌ها همچنان در استخدام کارگران با مشکل مواجه هستند. با وجود این که برخی کاهش اخیر نیروی کار را گزارش می دهند، با کاهش رشد اقتصادی انتظار می رود بیکاری افزایش یابد.

منبع: www.rba.gov.au

امتیاز دهید