انحلال بانک سیلیکون (SVB) یکی از بزرگ‌ترین سقوط‌های تاریخ

انحلال بانک سیلیکون

بانک سیلیکون ولی (SVB) روز جمعه توسط دپارتمان حفاظت مالی و نوآوری کالیفرنیا تعطیل شد. SVB   دومین بانکی است که ظرف چند روز گذشته تعطیل شد. DFPI  در بیانیه ای اعلام کرد که این بانک را به دلیل نقدینگی ناکافی و ورشکستگی، تحت تملک خود درآورده است. سیلیکون یک بانک تجاری رسمی و عضوی از سیستم فدرال رزرو مستقر در سانتا کلارا است که کل دارایی‌های آن تا دسامبر 2022 تقریبا 209 میلیارد دلار و کل سپرده‌های در آن حدود 175.4 میلیارد دلار است. بسته شدن این بانک به سرعت پس از انحلال رقیبا این بانک یعنی Silvergate در اوایل این هفته انجام شد. هلدینگ Silvergate در اعلامیه خود در اوایل این هفته گفت که تمام سپرده‌ها بازپرداخت می شود.

SVB اگرچه مانند سیلورگیت متعلق به ارزهای دیجیتال  تلقی نمی‌شود، اما تعدادی از نهادهاو استارتاپ‌های کریپتو جز مشتریان آن بوده‌اند. طبق تحقیقات صورت گرفته CoinDesk، Blockchain Capital، Castle Island Ventures، Dragonfly و Pantera همگی با این بانک ارتباط داشته‌اند. بازار سهام نیز به صورت گسترده وارد ضرر شده است به گونه‌ای که اکنون شاخص S&500، 0.3% کاهش یافته است. بیت کوین نیز بیشتر از 20000 دلار تغییر کرده است.

یکی از مشتریان SVB می‌گوید داشبورد بانک، که باید «موجودی حساب و نقل و انتقال پول» را نشان دهد، خراب است. سقوط SVB با دارایی های 211 میلیارد دلاری یکی از بزرگترین سقوط‌ها در تاریخ است و پس از شکست بانک مشترک واشنگتن در طول بحران بزرگ مالی در سال 2008، دومین فروپاشی است. طبق بیانیه مطبوعاتی FDIC روز جمعه، “تمامی سپرده گذاران بیمه شده حداکثر تا صبح دوشنبه به سپرده های بیمه شده خود دسترسی کامل خواهند داشت.”

منبع: www.coindesk.com

امتیاز دهید