خواندن و محاسبه نرخ مبادله ارز (Exchange Rate)

نرخ مبادله ارز در فارکس

نرخ مبادله ارز (Exchange Rate) هم برای مسافران و هم برای سرمایه گذاران بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است. با وجود اینکه امروزه پیدا کردن مظنه نرخ مبادله ارز بسیار آسان است؛ اما هنوز باید بدانید که چگونه آنها را بخوانید و بر اساس آنها محاسبات انجام دهید. در این مقاله نگاه دقیق تری به نرخ مبادله ارز خواهیم داشت.

|at_cta_form|

سیگنال فارکس

پیدا کردن و خواندن نرخ مبادله ارز

به صورت کلی از راه‌های زیادی می‌توان نرخ مبادله ارز را پیدا کرد. می‌توانید این نرخ را در بانک‌ها گرفته یا از طریق وب‌سایت‌هایی مانند XE.com به آن دسترسی پیدا کنید. اگر در حال سفر هستید، اغلب می‌توانید از طریق فرودگاه‌ها یا بانک‌های محلی نرخ مبادله ارز را پیدا کنید. اگر در بازار ارز خارجی (“فارکس”) معامله می‌کنید، برای این اطلاعات به پلتفرم معاملاتی خود نگاه کنید.

خود ارزهای مظنه همیشه به صورت جفت ارائه می‌شوند؛ زیرا ارزش ارز همیشه نسبت به یکدیگر سنجیده می‌شود. دلار آمریکا و یورو دو ارز رایج هستند که به دلیل وضعیت آنها به عنوان اندوخته ارزی (reserve currency) در بسیاری از بانک‌های مرکزی جهانی استفاده می‌شوند. بنابراین، محبوب ترین جفت ارز EUR/USD است که تعداد دلارهای مورد نیاز برای خرید یک یورو را نشان می‌دهد.

این جفت ارزها به دلیل عوامل مختلف اقتصادی از جمله عرضه و تقاضا، شاخص‌های مختلف اقتصادی، فعالیت‌های تجاری و پوشش ریسک و صندوق‌های تامینی یا معاملات مالی همواره در نوسان هستند. این تغییرات تنها کسری از ارزش یک ارز است که در میان تریدرهای ارز به “پیپ” معروف است.

راهنمای ورود به آلپاری

همچنین شایان ذکر است که بسیاری از صرافی‌های فرودگاهی با استفاده از اسپرد بیشتر بین ارزها، درآمد کسب می‌کنند.

نحوه محاسبه مبادله ارزی

تبدیل 100 دلار به ارز خارجی در سفر آسان است؛ اما تبدیل ارزها هنگام تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی یک سهام خارجی ممکن است به معنای تفاوت‌های بزرگ در هنگام تصمیم گیری برای سرمایه گذاری باشد.

فرض کنید که نرخ مبادله جفت ارزEUR/USD برابر با 1.20 است و شما می‌خواهید 100 دلار آمریکا را به یورو تبدیل کنید. برای اینکار به سادگی 100 دلار را تقسیم بر 1.20 کنید. نتیجه تعداد یورو است: 83.33. تبدیل یورو به دلار آمریکا به معنای معکوس کردن این فرآیند است: برای به دست آوردن تعداد دلار، تعداد یورو را در 1.20 ضرب کنید.

یک راه آسان برای به خاطر سپردن این فرایند، ضرب کردن از چپ به راست و تقسیم راست به چپ است. ارز پایانی، خروجی مورد نظر محاسبه است. در مثال بالا، ما آن را از راست به چپ تقسیم کردیم تا مشخص کنیم که با یک دلار آمریکا، چند یورو می‌توان خرید. سپس، از چپ به راست ضرب کردیم تا ببینیم چقدر دلار آمریکا با یک یورو می‌توان دریافت کرد.

جمع بندی

پیدا کردن قیمت مبادله ارز آسان است؛ اما انجام محاسبات بر اساس آن می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد. سرمایه گذاران می‌توانند از منابع آنلاین بسیاری برای کمک به محاسبه نرخ مبادله ارز استفاده کنند. این ابزارها همچنین ریاضیات اولیه مورد نیاز برای محاسبه نرخ ارز را نیز انجام می‌دهند. زمانی که با مقادیر قابل توجهی پول سروکار دارید؛ استفاده از این ابزارها می‌تواند به صرفه جویی در زمان و هزینه زیادی کمک کند.

همچنین برنامه‌های زیادی در فروشگاه گوگل پلی (Google Play) و اپل اپ استور (Apple App Store) وجود دارد که می‌توانند نرخ مبادله ارزی را به صورت لحظه‌ای در اختیار شخص قرار دهد. البته توجه داشته باشید که این نرخ‌های ارز ممکن است با نرخ‌ها در بسیاری از فرودگاه‌ها و بانک‌هایی که ممکن است اسپرد دریافت کنند، متفاوت باشد.

 

امتیاز دهید