پرایس اکشن چیست؟ بررسی انواع سبک های پرایس اکشن

سبک‌ های پرایس اکشن

امروزه استفاده از پرایس اکشن یکی از متداول‌ترین روش‌های تحلیل در بازارهای مالی است. چه یک تریدر کوتاه مدت باشید یا بلند مدت تجزیه و تحلیل بر اساس گذشته بازار یکی از ساده ترین و قدرتمندترین راه ها برای موفقیت در مارکت است. 

|at_cta_form|

ترید در بازارهای مالی نیازمند تحلیل فاندامنتال و تکنیکال است. در تحلیل فاندامنتال شما به اخبار، رویدادهای اقتصادی و … توجه می‌کنید. در تحلیل تکنیکال شما با مجموعه‌ای از سبک ها و استراتژی ها روبه رو هستید که پرایس اکشن یکی از این موارد است.

هر اندیکاتور و اسیلاتوری که در دنیای ترید استفاده می‌شود از قیمت مشتق گرفته شده است. بنابراین باید سعی کنید چارت و قیمت را درک کنید، از آن یاد بگیرید و آن را در معاملات خود به کار بگیرید.

با توجه به این که بهترین روش تحلیل در بازار مالی فارکس، Price action است در این مطلب از امیر تریدر قصد داریم به معرفی انواع سبک های پرایس اکشن بپردازیم این مطلب را از دست ندهید.

آن چه در این مطلب می‌خوانیم:

تاریخچه پرایس اکشن

Price action از گذشته‌های دور تا به حال دچار تحولات زیادی شده است و داستان های زیادی از تاریخچه آن قابل ذکر است. بهتر است در ابتدا گریزی بزنیم به آغاز شناخت چارت که در قرن 17 میلادی توسط جوزف دی لاوگا انجام شد و نشانه ها و جوانه هایی از تحلیل تکنیکال را فراهم کرد.

در قرن 18 میلادی آقای مانهیسا هوما (Munehisa Homma) که به عنوان پدر علم پرایس اکشن شناخته می‌شود و برای اولین بار کندل استیک و پترن‌های آن را اختراع کرد.

فرد بعدی که معتبرترین و علمی ترین بیان را از او داریم چارلز داو است که  علم تکنیکال را معرفی کرد. بعد از آقای داو افراد زیادی در این زمینه کار کردند و Technical science را گسترش دادند.

به طور کلی پرایس اکشن کلاسیک دارای 3 اصل کلی است که عبارتست از:

  • همه چیز در قیمت لحاظ شده است.
  • قیمت ها بر اساس روند حرکت می کنند.
  • تاریخ و گذشته بازار تکرار خواهد شد.

البرت گن، نلسون الیوت، آلن هال وودز و … افراد تاثیر گذاری برای گسترش علم تکنیکال بودند و هر کدام روش خود را در تحلیل کلاسیک مطرح کرده است.

در پایان بهتر است به ذکر نام ریچارد وایکوف که بنیان گذار و آغازگر پرایس اکشن کلاسیک است به این بخش پایان دهیم.

پرایس اکشن چست؟

پرایس اکشن اصطلاحی است که اغلب در تحلیل تکنیکال برای توصیف و تفسیر حرکت یک دارایی استفاده می‌شود. معامله گرانی که از این سبک استفاده می‌کنند معتقد هستند که قیمت یک دارایی مهم ترین موردی است که در تحلیل باید در نظر گرفته شود.

اکثر تصمیمات در این روش با استفاده از چارت قیمت و بدون هیچ ابزار خاصی گرفته می‌شود و همه تمرکز تریدر بر روی تاریخچه قیمت است. کسانی که به این روش معامله می‌کنند معتقدند که قیمت منعکس کننده همه متغیرهایی که رخ می‌دهند مانند رویدادهای خبری، داده‌های اقتصادی و … است.

در تحلیل به این سبک که یک روش ساده و قدرتمند به حساب می‌آید هیچ اندیکاتور و اسیلاتوری بر روی چارت معامله گر اعمال نمی‌شود.

به نظر تریدرهای پرایس اکشن چیز جدیدی در بازار وجود ندارد و تاریخ دوباره تکرار خواهد شد. بنابراین آن‌ها به دنبال تکرار الگوهای قیمت در نمودارهای خود هستند.

اگر بخواهیم به طور ساده و در یک خط به پرایس اکشن را توصیف کنیم به معنای نرخ کنش است، یعنی اقدام بر اساس رفتار قیمت. برای موفقیت در این روش باید درک درستی از روانشناسی حرکات کندل ها داشته باشید.

معرفی انواع سبک های پرایس اکشن

از تاریخ پیدایش Price action تاکنون سبک‌های متفاوتی توسط معامله گران با حرفه ای ایجاد شده است، که در این میان 4 سبکی که در ادامه به آن ها می‌پردازیم محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند:

  • البروکس (Al Brooks)
  • لنس بگز (Lance Beggs)
  • ار تی ام (RTM)
  • سم سیدن (Sam seiden)

پرایس اکشن به سبک البروکس

البروکس به عنوان شناخته شده ترین فرد در بازارهای مالی مدرک پزشکی خود را از دانشگاه شیکاگو دریافت کرده است. او که در 30 سالگی شغل اصلی خود یعنی چشم پزشکی را رها کرد و تصمیم گرفت به یک معامله گر تبدیل شود و در این راه موفقیت زیادی به دست آورد و دارای یک موسسه آموزشی در این حوزه در لس آنجلس است.

Al Brooks تا به حال ده‌ها هزار کنفرانس در حوزه معامله گری برگزار کرده است و دارای چندین جلد کتاب است که اکثرا به زبان‌های مختلفی ترجمه شده‌اند.

دیدگاه البروکس این است که آن چه که بر روی چارت دیده می‌شود چیزی نیست که که شما ظاهرا می‌بینید. او دیدگاه متفاوتی نسبت به تریدرها داشته و معتقد است کندل هایی که در طول روز ایجاد می‌شوند اهمیت زیادی در روند معاملات دارند. بنابراین هر تغییری که در قیمت‌ها رخ می‌دهد اتفاقی نیست و به دلیل خاصی رخ می‌دهد.

پرایس اکشن به سبک لنس بگز

فرد دیگری که در بازار مالی شناخته شده است لنس بگز است که قبل از شروع به معامله گری خلبان هلیکوپتر بوده است.

معامله گری به سبک Lance Beggs یک روش جامع و مدون است که ستاپ‌های مشخص، تحلیل بر اساس قدرت و ضعف، تایم فریم و … دارد. اساس این روش استفاده از الگوها است. بگز 16 اصل تدوین کرده است که جهت حرکت قیمت را مشخص می‌کند و به شما کمک می‌کند تا حساب شده وارد معامله شوید، بسیار جامع و کاربردی است و برای همه مواردی که برای موفقیت در بازار نیاز است، قانون نوشته است.

به طور کلی 3 تایم فریم مشخص کرده است که شامل ساختار، تحلیل و تریگر است. در تایم ساختار چهار چوب، سقف و کف را مشخص می‌کنیم. در تایم فریم تحلیل خطوط روند، کندل ها و الگوها مشخص می‌شوند و بازه های زمانی کوچک که تریگر نامیده می‌شود برای تصمیم گیری نهایی ورود به معامله استفاده می‌شود.

قدرت و ضعف روندها بر اساس مومنتوم، عمق بازار و پروجکشن‌ها سنجیده می‌شود.

زمانی می‌توان گفت که یک سبک معاملاتی کامل است که روش مدیریت ریسک صحیح و اصولی داشته باشد. متد بگز شامل حجم معاملات، تعداد پوزیشن، استاپ لاس و … است. علاوه بر این شما باید در پایان روز، هفته و ماه ژورنال نویسی نیز انجام دهید.

پرایس اکشن به سبک ار تی ام (RTM)

شخصی به نام   If Myante متوجه شد که موسسات و بانک ها برای به دست آوردن پول معامله گران خرد با دستکاری و ایجاد ترفندهایی بر روی نمودار، قصد فریب دادن معامله گران کوچک را دارند.

کلمه RTM از  عبارات Read The Market و به معنای خواندن قیمت است. کندل شناسی، نواحی Sr مالتی تایم فریم، نفوذ و انگلف انواع ساختارها  FL ،FTR ، PAZ و …  مواردی هستند که در این سبک مورد بررسی قرار می‌گیرند.

پرایس اکشن به سبک سم سیدن

سم سیدن تجربه حضور 20 ساله خود در بازارهای مالی را در قالب یک استراتژی که با نام عرضه و تقاضا از آن یاد می‌شود ارائه داد.

او به توجه به گذشته بازار و حرکات قیمت تجمع سفارشات بر روی نمودارها را بررسی و مطابق با آن‌ها وارد معامله می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله انواع سبک های پرایس اکشن را بررسی کردیم. دقت داشته باشید که برای موفقیت در بازار نیاز نیست که همه روش ها را به کار ببرید.

بهتر است تحقیقات لازم در مورد هر یک از این سبک‌ها را انجام دهید و سپس با توجه به شناختی که از خود و شخصیتتان دارید متدی را انتخاب کنید که سنخیت بیشتری با شما داشته باشد.

منابع آموزشی رایگان و پولی زیادی برای یادگیری این سبک‌ها وجود دارد. با توجه به این که مبتکر این سبک‌ها افراد خارجی هستند، اکثر مدرسانی که در ایران این روش‌ها را آموزش می‌دهند از روی دوره های این افراد تدریس می‌کنند.

با توجه به این که یوتیوب بزرگ‌ترین دانشگاه مجازی دنیا است می‌توانید به راحتی دوره این افراد را پیدا کنید و از منابع اصلی برای یادگیری استفاده کنید.

اگر هم که یادگیری شما از طریق کتاب بهتر است، کتاب های زیادی در این مورد ترجمه شده است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

یادتان باشد که در حین یادگیری حتما حتما آموخته هایتان را بر روی چارت پیاده سازی کنید و تمرین کنید تا به آن مسلط شوید زیرا معامله گری نیز مانند هر چیز دیگری نیاز به تمرین فراوان دارد.

شما چه سبک دیگری را می‌شناسید که به نظرتان می‌تواند کاربردی باشد؟ در بخش دیدگاه‌ها منتظر معرفی شما هستیم.

5/5 (1 امتیاز)