مجوز بروکر را چطور بررسی کنیم؟

مجوز بروکر

امروزه مقررات مداوم در حال تغییر هستند، از همین رو اینکه یک بروکر بتواند با تمامی این موارد مطابقت داشته و تمامی مجوزهای حیاتی را داشته باشد امری حیاتی است. از آنجایی که بازار فارکس در چند سال گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده است و همچنان انتظار می‌رود تغییرات بیشتری در راه باشد، شفافیت کامل، افشا و شرایط معامله منصفانه و مجوز بروکر نیز ضروری است. بسته به اینکه شرکت در کجا ثبت شده است یا در کجا فعالیت می‌کند، کارگزاری یا بروکر باید مجوزهای مربوطه را داشته باشد.

در این مقاله سعی می‌کنیم به بررسی این موضوع که چگونه متوجه شویم یک بروکر دارای مجوز است بپردازیم. همچنین بررسی خواهیم کرد که آیا این بروکرها مجوز یا محدودیت‌های خاصی در مورد شرکت خود دارند یا خیر.

وضعیت رگولاتوری بروکر را بررسی کنید

اول از همه، همه کارگزاری‌های فارکس باید مجوزها و مقررات خود را در وب سایت خود نمایش دهند. اطلاعاتی مثل شماره مجوز، اسم شرکت، آدرس شرکت و غیره معمولا در پایین سایت آن بروکر یا از طریق یک صفحه اختصاصی حاوی اسناد قانونی آنها قابل مشاهده خواهد بود.

بروکر‌های دارای مجوز، اصولا شماره مجوز و نام شرکت خودشان را در وب‌سایت خود نوشته‌اند. نکته مهمی که وجود دارد این است که سرمایه‌گذاران باید قبل از انجام هرگونه سرمایه‌گذاری یا معامله درباره ثبت قانونی و وضعیت رگولاتوری یک کارگزاری تحقیق کنند. بنابراین اگر نمی‌توانید موارد گفته شده را پیدا کنید، باید دوباره بررسی کنید و از قانونی بودن بروکر اطمینان حاصل کنید.

اگر بروکری قابل اعتماد باشد و مجوز از نهادهای نظارتی مالی نیز داشته باشد به این بروکر، بروکر رگوله می گویند. یک بروکر خوب و معتبر می بایست علاوه بر فاکتور ها و ویژگی های استاندارد که در مطلب قبلی بهش اشاره شد، باید حتما دارای رگوله باشد تا قیمت های واقعی را ارائه کند و تخلفی انجام ندهد. بروکر رگوله فارکس میبایست به طور منظم گزارش های دقیق از جزئیات فعالیت های مالی خود به نهاد رگولاتور  ارائه دهد. در صورت بروز هرگونه تخلف مالی توسط بروکر ، سازمان های Regulator اجازه ی مسدود کردن فعالیت بروکرها را دارند.

مجوز بروکر

بررسی یک نمونه مجوز بروکر

به عنوان مثال، اگر در انگلستان بخواهید مجوز یک بروکر را بررسی کنید، باید به سایت مرجع رفتار مالی (FCA) مراجعه کرده و نام کارگزاری را در ثبت خدمات مالی تایپ کنید. همچنین می‌توانید شماره مجوز آنها را تایپ کنید. در مرحله دوم باید چک کنید که آیا این شرکت مجوز FCA دارد یا خیر. مرحله سوم بررسی رفتار مشتریانی است که این شرکت به آنها خدمات می‌رساند.

برای مثال، برخی از کارگزاری‌ها فقط مشتریان سازمانی را می‌پذیرند. در مرحله بعدی نیز باید به بررسی اینکه آیا کارگزاری محدودیت خاصی دارد یا خیر بپردازید. آخرین مرحله بررسی نام‌های تجاری دیگری است که کارگزاری از آن استفاد می‌کند.

سازمان‌های نظارتی در سراسر جهان وجود دارند که می‌توانید مجوز بروکر و امنیت آن را از این طریق بررسی کنید. دلیل اینکه رگولاتوری در بازار فارکس اهمیت دارد این است که کارگزاری باید شرایط مهم و سختی را که نهاد نظارتی برایش تعریف کرده است را رعایت کند. همین امر از تخلفات احتمالی بروکر جلوگیری میکند و در نهایت سرمایه مشتریان کمتر به خطر خواهد افتاد.

لیست معروف ترین رگولاتوری ها

بعضی از نهادهای اعتباری به دلیل سخت گیری هایی که دارند معتبر هستند، به همین دلیل رگوله شدن توسط این نهادهای نظارتی شرایط آسانی ندارد و هر بروکری نمی‌تواند از عهده آن بربیاید. اگر بروکری توسط این نهادهای نظارتی رگوله شده باشد، مشتری می‌تواند اطمینان داشته باشد که با بروکری قانونی سر و کار دارد و ریسک فعالیت در آن به حداقل خواهد رسید. برخی از معروف ترین بروکر های معتبر در جهان عبارتند از:

  • FSC جرایز ویرجین بریتانیا
  • IFSC بلیز
  • FSA جزایر سیشل
  • FSC جزیره موریس
  • FSA جزایر سنت وینسنت و گرنادین
  • FCA انگلستان
  • Bafin آلمان
  • ASIC استرالیا
  • NFA آمریکا
  • FINMA سوییس
  • CySEC قبرس
  • FSPL جزایر مارشال
5/5 (1 امتیاز)