استفاده از ربات فارکس

ربات فارکس

اگر در زمینه ترید فعالیت می‌کنید احتمالا نام ربات فارکس را شنیده‌اید و ترغیب شده‌اید که از آن استفاده کنید اما سوالی که پیش می‌آید این است که تا چه حد تبلیغاتی که پیرامون این ربات‌ها انجام می‌شود صحیح است؟ آیا واقعا سود ده هستند یا این که کلاهبرداری هستند و سرمایه تان را به خطر خواهند انداخت؟ در این مقاله قصد داریم به طور کامل به بررسی ربات‌ها در فارکس بپردازیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

|at_cta_form|

آن چه در این مطلب می‌خوانیم:

ربات فارکس چیست و چگونه کار می‌کند؟

تاریخچه استفاده از ربات تریدر

کلاه برداری با ربات های فارکس

نحوه استفاده از ربات فارکس

چگونه فریب فروشنگان ربات را نخوریم؟

ربات فارکس چیست و چگونه کار می‌کند؟

رشد فناروی باعث شد شیوه انجام معاملات هم در بازار فارکس دستخوش تغییر شود. یکی از این تغییرات استفاده از ربات های معاملاتی به جای انجام معاملات به صورت دستی است.

ربات فارکس یک برنامه کامپیوتری است که بر اساس برنامه‌هایی که از قبل به آن داده شده است به تشخیص نقاط مناسب معاملاتی و اجرای آن ها می‌پردازد. در واقع نوعی الگوریتم است که با توجه به پارامترهایی که برای آن تعریف می‌کنیم یا از قبل به آن می‌دهیم معاملات خودکار انجام می‌دهد یا موقعیت‌های مناسب معاملاتی را شناسایی و آلارم می‌دهد.

تاریخچه استفاده از ربات تریدر

استفاده از سیستم ترید خودکار برای اولین بار در سال 1949 توسط ریچارد دونچیان مطرح شد و در سال 1980 استفاده از الگوریتم‌ها توسط تریدرهای مشهور مانند جان هنری مورد استفاده قرار گرفت. 

نحوه استفاده از ربات فارکس

تریدرهای بازار فارکس اکثرا تمایل دارند از این ربات ها استفاده کنند زیرا امیدوارند بتوانند بدون صرف وقت و اقدام خاصی درآمد زیادی به دست آورند. برخی از این ربات ها قادر به اسکن چندین نمودار به طور همزمان هستند. ربات فارکس به برنامه‌ای گفته می‌شود که طبق پلنی که از قبل به آن داده‌ایم معاملات خرید و فروش باز می‌کند. در نتیجه فردی که از این ربات ها استفاده می‌کند می‌تواند بدون دغدغه و درگیری ذهنی به فعالیت‌های خود بپردازد در حالیکه ربات دائما در حال تحلیل و انجام معامله است.

البته این ربات ها به دو دست تقسیم می‌شوند. ربات‌هایی که طوری برنامه ریزی شدند که بر روی متاتریدر نصب می‌شوند و خودشان به صورت خودکار طبق قوانین تحلیل تکنیکالی که شما یا فروشنده ربات برای آن تعریف کرده‌اید وارد معامله می‌شوند. مثلا برای ربات تعریف شده است زمانی که اندیکاتور RSI در منطقه اشباع فروش قرار دارد معامله خرید و زمانی که در نواحی اشباع خرید قراردارد فروش انجام دهد. یا ممکن است بر اساس اندیکاتور مکدی، مووینگ اوریج و … تعریف شده باشد.

مدل دوم ربات ها به این صورت هستند که مستقیما وارد معامله خرید یا فروش نمی‌شوند. این به این معنی است که فقط طبق استراتژی که به آن‌ها داده شده است موقعیت‌های مناسبی که وجود دارند را شناسایی می‌کنند و به تریدر اطلاع می‌دهند. بنابراین معامله گر مجدد تحلیل می‌کند و در صورتی که همه شرایط از نظر او مساعد بود وارد معامله می‌شود.

مشکلی که در مورد این Robot ها وجود دارد این است که برنامه نویسی آن‌ها به گونه ای نیست که جوابگوی شرایط متغیر بازار باشد.

معمولا این ربات‌ها فقط یک مدت سودده هستند و سپس ضررده می‌شوند. چون هوشمند نیستند و نمی‌تواند تشخیص دهد که اخباری که منتشر می‌شود چه تاثیری بر بازار می‌گذارد.

کلاه برداری با ربات های فارکس

قبل از این که در مورد کلاهبرداری ربات های فارکس صحبت کنیم بهتر است ابتدا به دو سوال پاسخ دهید. به نظرتان اگر صاحبان Robotها چنین رباتی ایجاد می‌کردند که می‌توانست میلیاردها دلار سودآوری کنند چرا دنبال فروش آن به شما هستند؟ و این که اگر می‌توان با آن میلیون‌ها دلار سود کرد چرا می‌خواهند به زور آن را به شما غالب کنند؟

واقعیتی که وجود دارد این است که خود این ربات‌ها کلاهبردار نیستند بلکه صاحبان آن‌ها هستند که کلاهبر دارند. آن‌ها سعی دارند ربات‌های خود را به هر طریقی با قیمت‌های منطقی! از 1 تا 10 میلیون به بقیه بفروشند.

بقیه افراد هم فکر می‌کنند فقط با پرداخت این چند میلیون می‌توانند بار خودشان را ببندند و میلیاردها دلار سود کسب کنند البته اثر مرکب رو هم در نظر می‌گیرند! اما در واقع همانطور که اشاره کردیم اگر در مقطعی خوب جواب بدهند اما همیشگی نیستند و در طولانی مدت امکان از دست رفتن سرمایه‌تان بیشتر از سودآوری شماست. چون بازار داینامیک و پویا است و نمی‌شود برای آن تعیین تکلیف کرد.

چگونه فریب فروشنگان ربات را نخوریم؟

اگر در بازار فارکس تازه کار هستید توصیه می‌کنیم سمت این ربات ها نروید. زیرا افراد تازه وارد از معاملات و حرکات بازار چیزی نمی‌دانند، در نتیجه از ساختار و نحوه عملکرد این ربات ها سر در نمی‌آورند. علاوه بر این نمی‌دانند که این Robotها بهتر است در چه محیطی مورد استفاده قرار بگیرد و چگونه آن را تنظیم کنند. در نتیجه در پایان باعث می‌شود ضرر کنند.

اگر فکر استفاده از ربات به سرتان زد از خودتان سوال بپرسید که آیا حاضرید سرمایه‌تان را به یک غریبه که مغز ندارد بدهید؟ ربات های فارکس ممکن است یک ابزار عالی باشند اما باید بدانید که هیچ ربات کاملی وجود ندارد که در تمام چرخه‌های بازار سودده باشد.

مزایا و معایب استفاده از ربات فارکس

به طور کلی هر ابزاری معایب و مزایا خاص خود را دارد. نمی‌توان گفت همه ربات‌هایی وجود دارند بدون کاربرد هستند. زیرا بسیاری از بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ نیز  از این سیستم ها استفاده می‌کنند. البته آن‌ها با سرمایه های هنگفتی کار می‌کنند و در هر معامله با تغییر چند پیپ از معامله خارج می شوند و این باعث می‌شود برآیند سود آن‌ها در نهایت مثبت باشد. بنابراین درست است که استفاده از ربات این مزیت را دارد که شما بدون نیاز به تحلیل می‌توانید سود کنید اما این ربات ها آنقدرها هم که به نظر می‌رسند خوب جواب نمی‌دهند. علاوه بر این در صورتی که دچار خطا شوند متوقف کردن آن‌ها دشوار خواهد بود و ممکن است قبل از این که متوجه بشوید بیشتر سرمایه خود را از دست دهید.

امتیاز دهید