جفت ارز (currency pairs) چیست؟

جفت ارز فارکس

جفت ارز فارکس ، به عبارتی به دو ارز متفاوت گفته می‌شود که یک ارز در برابر ارز دیگر، که مقابل آن قرار دارد، قیمت گذاری می‌شود. همانطور که در مقالات پیشین به آن اشاره کردیم؛ اولین ارز لیست شده در یک جفت ارز را ارز پایه و ارز دوم را ارز مظنه می‌نامند. در یک جفت ارز ، ارزش ارز اول (ارز پایه) را با ارز دیگر (ارز مظنه) مقایسه می‌کنند. این موضوع به این معناست که چه مقدار ارز مظنه برای خرید یک واحد ارز پایه مورد نیاز است. ارزها با کد ارز ISO یا کد الفبای سه حرفی مشخص می‌شود که در بازار بین المللی با آن شناسایی می‌شوند. به عنوان مثال، کد ارز ISO برای دلار آمریکا، USD است.

مفهوم جفت ارز فارکس

معامله جفت ارز در بازار ارز خارجی انجام می‌شود، که تحت عنوان بازار فارکس نیز شناخته می‌شود. این بازار، در میان بازارهای مالی دنیا بیشترین نقدینگی را به خود اختصاص داده است. بازار فارکس خرید، فروش، مبادله و سرمایه گذاری در ارزها را امکان پذیر می‌سازد. این بازار 24 ساعت شبانه روز و پنج روز هفته (شامل بیشتر تعطیلات) باز بوده و روزانه شاهد حجم بالایی از معاملات است. تمامی معاملات فارکس شامل خرید همزمان یک ارز و فروش ارز دیگر است؛ اما خود جفت ارز را می‌توان به عنوان یک واحد جداگانه در نظر گرفت که از این ابزار برای خرید و فروش استفاده می‌شود. هنگامی که یک جفت ارز از یک بروکر فارکس خریداری می‌کنید، ارز پایه را می‌خرید و ارز مظنه را می‌فروشید. این مسئله در هنگام فروش یک ارز به صورت بر عکس عمل می‌کند؛ وقتی جفت ارز را می‌فروشید، ارز پایه را می‌فروشید و ارز مظنه را دریافت می‌کنید.

جفت ارزها بر اساس قیمت‌های خرید (bid) و قیمت فروش (ask) قیمت گذاری و معامله می‌شوند. قیمت خرید (bid)، قیمتی است که بروکر فارکس در ازای ارز مظنه یا متقابل، ارز پایه را از شما می‌خرد. قیمت فروش (ask) نیز قیمتی است که بروکر در ازای ارز مظنه یا ارز متقابل، ارز پایه را به شما می‌فروشد. در هنگام معامله یک جفت ارز شما به قصد خرید یک ارز، ارز دیگری را می‌فروشید. برعکس، هنگام معامله کالا یا سهام، از پول نقد برای خرید یک واحد از آن کالا یا تعدادی سهم از یک سهام خاص استفاده می‌کنید. داده‌های اقتصادی مربوط به جفت ارز ، مانند نرخ بهره و رشد اقتصادی یا تولید ناخالص داخلی (GDP)، بر قیمت یک جفت ارز تأثیر می‌گذارد.

جفت ارز های اصلی یا ماژور

یک جفت ارز با حجم بالای معاملات، یورو در برابر دلار آمریکا است که به صورت EUR / USD نشان داده می‌شود. حجم معاملات بالای این جفت ارز باعث شده تا بیشترین نقدینگی را بین جفت ارزهای دیگر داشته باشد. قیمت EUR / USD = 1.2500 برای این جفت ارز به این معناست که 1 یورو را می‌توان با 1.2500 دلار آمریکا مبادله کرد. در این حالت، یورو ارز پایه و دلار آمریکا ارز مظنه (ارز متقابل) است. این بدان معنی است که 1 یورو را می‌توان با 1.25 دلار آمریکا مبادله کرد. راه دیگری برای بررسی این موضوع این است که برای خرید 100 یورو باید 125 دلار پرداخت کنید. به تعداد ارزهای دنیا جفت ارز وجود دارد. تعداد کل جفت ارزهای موجود با آمدن و رفتن ارزها تغییر می‌کند. همه جفت ارزها بر اساس حجمی که به صورت روزانه برای یک جفت معامله می‌شود، دسته بندی می‌شوند. ارزهایی که بیشترین حجم معامله را در برابر دلار آمریکا دارند، ارزهای اصلی یا ماژور نامیده می‌شوند که عبارتند از:

  • یورو در برابر دلار آمریکا – EUR / USD
  • دلار آمریکا در برابر ین ژاپن – USD / JPY
  • پوند بریتانیا در برابر دلار آمریکا – GBP / USD
  • فرانک سوئیس در برابر دلار آمریکا – USD / CHF
  • دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا – AUD / USD
  • دلار کانادا در برابر دلار آمریکا – USD / CAD

دو جفت ارز آخر به عنوان ارزهای کالایی شناخته می‌شوند؛ زیرا کانادا و استرالیا دارای کالاهای غنی هستند و هر دو کشور تحت تأثیر قیمت‌های آنها قرار دارند.

جفت ارز های مینور و اگزوتیک

جفت ارزهایی که با دلار آمریکا مرتبط نیستند به عنوان ارزهای فرعی یا کراس شناخته می‌شوند. این جفت‌ها اسپرد های نسبتا بیشتری دارند و به اندازه بازارهای اصلی نقدینگی بالایی ندارند؛ اما با این وجود، نقدینگی مناسبی دارند. کراس هایی که بیشترین حجم معامله را دارند، جزو جفت ارزهایی هستند که تمامی ارزها در آنها اصلی است. از این دسته جفت ارز ها می‌توان به یورو در برابر پوند بریتانیا (EUR / GBP)، پوند بریتانیا در برابر ین ژاپن (GBP / JPY) و یورو در برابر فرانک سوئیس (EUR / CHF) اشاره کرد.

جفت ارز های عجیب و غریب یا اگزوتیک (Exotic) در فارکس توسط ارزی خارجی، معمولا از یک کشور در حال توسعه، تشکیل شده است؛ در حالی که واحد پول داخلی معمولاً دلار آمریکا است. به جز برخی استثناها که جفت ارز های اگزوتیک نیز در برابر یورو قرار می‌گیرند. جفت ارز اگزوتیک به عنوان یک ارز از کشوری در مناطقی مانند آمریکای جنوبی، آفریقا، اروپای شرقی یا آسیا تعریف می‌شود. بیشترین مقدار معاملات در جفت ارزهای اگزوتیک مربوط به USD / CNY است، در این جفت ارز CNY مخفف یوان چین است. در نهایت چند مورد از جفت ارز های عجیب و غریب بر اساس علاقه تریدرهای خرده فروشی را بررسی می‌کنیم:

  • پزو مکزیک  در برابر دلار آمریکا – USD / MXN
  • رئال برزیل در برابر دلار آمریکا – USD / BRL
  • فورینت مجارستان در برابر دلار آمریکا – USD / HUF
  • کرون دانمارک در برابر دلار آمریکا – USD / DKK
  • کرون چک در برابر دلار آمریکا – USD / CZK
  • راند آفریقای جنوبی در برابر دلار آمریکا – USD / ZAR
  • لیر ترکیه در برابر یورو – EUR / TRY
  • کرون دانمارک در برابر یورو – EUR / DKK
  • کرون سوئد در برابر یورو – EUR / SEK
  • فورینت مجارستان در برابر یورو – EUR / HUF

همچنین در صورت نیاز می توانید از سرویس های مجموعه امیر تریدر مانند سیگنال فارکس و آموزش فارکس در راستای افزایش سرمایه خود در بازار فارکس نیز استفاده کنید.

امتیاز دهید