بررسی سه نوع چارت فارکس و نحوه خواندن آن

چارت فارکس

معمولا اکثر کسانی که قصد دارند وارد بازارهای مالی شوند در ابتدا با یادگیری تحلیل تکنیکال شروع می‌کنند. چارت فارکس اولین چیزی است که هر معامله گری که قصد فعالیت در این مارکت را دارد باید یاد بگیرد. نمودار نمایشی بصری از قیمت یک جفت ارز در یک بازه زمانی مشخص است. در این مطلب از امیرتریدر قصد داریم به معرفی سه نوع چارت فارکس بپردازیم و نحوه خواندن نمودار را بررسی کنیم.

چارت فارکس چیست؟

برای رسم یک نمودار نیاز است تا حرکات قیمتی یک جفت ارز در طول بازه زمانی رسم شود. چارت فارکس نمایش قیمت یک جفت ارز در تایم فریم مورد نظر ماست. قبل از این که به ادامه موضوع بپردازیم بهتر است ابتدا مفهوم تایم فریم را بررسی کنیم.

تایم فریم چیست؟

در قدم اول بررسی یک جفت ارز شما باید مشخص کنید در چه بازه زمانی می‌خواهید آن را تحلیل کنید. این بازه زمانی بسته به بازاری که مد نظر دارید می‌تواند از چندین ماه، هفته، روز، ساعت و دقیقه متغیر باشد. معمولا در بازارهایی مانند فارکس یا ارز دیجیتال تحلیل ها در بازه زمانی ساعتی یا روزانه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در بورس این بازه چندین هفته و ماه را در بر می‌گیرد.

ما با بررسی چارت فارکس میزان عرضه و تقاضا برای یک جفت ارز را مشاهده می‌کنیم. محور افقی بازه زمانی را نشان می‌دهد و محور عمودی تغییرات قیمت را نشان می‌دهد قیمت‌ها از چپ به راست هستند.

در زمان گذشته نمودارها با دست رسم می‌شدند!! خوشبختانه امروزه چارت ها توسط نرم افزار رسم می‌شوند.

انواع چارت فارکس

تحلیل چارت فارکس ممکن است در ابتدا برای تریدرهایی که تازه شروع به فعالیت می‌کنند ترسناک باشد. همه نمودارهایی که وجود دارند بر اساس تغییرات قیمت هستند فقط نحوه نمایش اطلاعاتشان متفاوت است. در این قسمت قصد داریم به معرفی انواع  نمودارهای پر کاربرد بپردازیم.

3 چارت رایج عبارتند از:

  • نمودار خطی (Line chart)
  • نمودار میله ای (Bar chart)
  • نمودار شمعی یا کندل استیک (Candlestick chart)

نمودار خطی (Line chart)

نمودارهای خطی معمولا فقط قیمت های پایانی را پوشش می‌دهند. Line chart معمولا ساده ترین شکل نمودار هستند. نحوه ترسیم این چارت به این صورت است که در ابتدا قیمت های پایانی به صورت نقطه نمایش داده می‌شوند و سپس این نقاط به همدیگر متصل می‌گردند.

از آنجایی که درک این نمودارها آسان است معمولا برای نمایش در رسانه‌ها از آن استفاده می‌شود. درست است که این Chart اطلاعات کمی را ارائه می‌دهد اما برای تشخیص روند کلی بازار بسیار کاربردی است.

علاوه بر این چون نمودار خطی حرکات پر نوسان را نشان نمی‌دهد تحلیلگران با تجربه نیز برای بررسی شرایط بدون نویز بازار آن را مورد استفاده قرار می‌دهند.

نکته مثبتی که در این سری چارت ها وجود دارد این است که با حذف تغییرات و رنگ‌های اضافه چارت به تریدر کمک می‌کند تا تصمیمات درست تری بگیرد.

نمودار میله ای (Bar chart)

چارت های میله ای هم شبیه به نمودار خطی است اما اطلاعات بیشتری را در اختیار ما قرار می‌دهد. در نمودارهای میله ای قیمت‌های آغازی و پایانی، بالاترین و پایین ترین قیمت برای هر بازه زمانی مشخص می‌شود. نوع احساسات موجود در بازار از طریق رنگ کندل‌ها قابل مشاهده است. درست است که این چارت اطلاعات بیشتری در اختیار ما قرار می‌دهد اما ممکن است استفاده از آن برای افراد مبتدی آسان نباشد.

Bar chart برای شناسایی روندها و نقاط حمایتی و مقاومتی استفاده می‌شود. این چارت ها با نام OHLC نیز شناخته می‌شوند. زیرا قیمت‌های Open ،High ، Low و Close را در بر می‌گیرد.

نمودار شمعی یا کندل استیک (Candlestick chart)

علت نام گذاری این نمودارها این است که شکل ظاهری آن مانند شمع دارای بدنه (Body) و دارای یک خط بالایی و پایینی است که سایه یا Shadow نامیده می‌شود. انتهای سایه بالایی نشان دهنده بیشترین قیمت و انتهای Shadow پایینی کم‌ترین قیمت را نشان می‌دهد.

 اگر چارت فارکس بر اساس کندل استیک باشد بیشتر بر روی قیمت‌های باز و بسته شدن متمرکز است. بدنه شمع نشان دهنده قیمت Open و Close است. رنگ هر شمع بسته به انتخاب تریدر متفاوت است. معمولا در اکثر نمودارها رنگ سبز و قرمز استفاده می‌شود. رنگ سبز نشان دهنده بالا رفتن قیمت و کندل قرمز پایین آمدن قیمت را نشان می‌دهد.

نمودار شمعی محبوب ترین مدل در میان چارت های فارکس است زیرا اطلاعات بیشتری در اختیار آن ها قرار می‌دهد.

الگوهای نموداری در چارت های شمعی خودشان را بیشتر نشان می‌دهند. به عنوان مثال از این الگوها می‌توان دریافت که آیا یک روند قدرتش تمام شده است یا ادامه خواهد داشت.

چگونه می‌توان از نمودار در تحلیل تکنیکال استفاده نمود؟

این که باید کدام چارت فارکس رو برای معامله انتخاب کنیم بستگی زیادی به استراتژی و تجربه تریدر دارد. بنابراین در گام اول نیاز دارید تا استراتژی معاملاتی خود را دقیقا مشخص کنید. انتخاب نوع چارت بر اساس استراتژی شما را به معامله گر با ثبات تری تبدیل می‌کند.

اگر قصد فعالیت در بازار Forex را دارید توصیه می‌کنیم قبل از شروع حتما دوره آموزش فارکس ما را مشاهده نمایید. پس از یادگیری اصول اولیه این بازار می‌توانید به سرواغ تحلیل تکنیکال بروید. 

1/5 (1 امتیاز)