پیشبینی اقتصادی در زمستان 2023، اجتناب اتحادیه اروپا از رکود

وضعیت اقتصادی اروپا

اقتصاد اتحادیه اروپا در فصل پاییز شاهد چندین تحول مثبت بوده است. قیمت گاز اروپا به پایین‌ترین سطح، قبل از جنگ رسیده است. این موضوع به دلیل کاهش شدید مصرف گاز و ادامه تنوع در منابع عرضه بوده است. البته در این مورد به انعطاف پذیری خانوارها و شرکت‌ها نیز بستگی داشته است. علیرغم شوک انرژی و تورم بالای بی سابقه متعاقب آن، کاهش رشد در سه ماهه سوم خفیف‌تر از برآوردهای قبلی بود و در سه ماهه چهارم، اقتصاد اتحادیه اروپا به جای انقباض 0.5 درصدی که در پاییز انتظار می رفت، رکود گسترده‌ای را کنترل کرد.

بازارهای کار نیز به عملکرد قوی خود ادامه دادند و نرخ بیکاری در اتحادیه اروپا به پایین ترین حد خود یعنی 6.1 درصد در ماه دسامبر رسید. در کنار این موارد احساسات اقتصادی بهبود یافتند که نشان می دهد فعالیت‌های اقتصادی در سه ماهه اول سال 2023 نیز از انقباض جلوگیری می کند. بنابراین اقتصاد اتحادیه اروپا قرار است به سختی از رکود اقتصادی که در پاییز پیش بینی شده بود فرار کند.

اروپا  همچنان درگیر چالش‌ است که یکی از آن‌ها افزایش تورم در ماه ژانویه است. مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها همچنان با هزینه‌های بالای انرژی مواجه هستند و با توجه به این که بیش از 90 درصد اقلام اصلی در سبد HICP افزایش قیمت‌های بالاتر از میانگین را ثبت می‌کنند، فشارهای تورمی همچنان در حال گسترش است. بنابراین، سیاست انقباضی ادامه خواهد یافت و سرمایه گذاری را تحت تأثیر قرار می دهد. ضعف مصرف در کوتاه مدت ادامه می یابد زیرا تورم همچنان از رشد دستمزد اسمی پیشی می گیرد.

در مجموع، تحولات اخیر بازنگری قابل توجهی را در نمایه رشد در سال‌های 2023 و 2024 را پیشبینی نمی‌کند. در افق پیش‌بینی، حجم تولید تقریباً 1 درصد بالاتر از آنچه در پاییز پیش‌بینی شده است، تعیین شده است. پیش‌بینی می‌شود که تورم در سال 2024 مانند پاییز یک درجه بالاتر از هدف به پایان برسد.

در حالی که عدم اطمینان پیرامون پیش‌بینی همچنان بالاست، ریسک‌های رشد به طور کلی متعادل هستند. اگر کاهش اخیر در قیمت عمده‌ فروشی گاز با شدت بیشتری به قیمت‌های مصرف‌کننده منتقل شود، تقاضای داخلی می‌تواند بیشتر از پیش‌بینی‌شده باشد. با این حال، بازگشت احتمالی این سقوط را نمی توان در چارچوب جنگ روسیه علیه اوکراین و سایر تنش های ژئوپلیتیکی رد کرد. تقاضای خارجی نیز ممکن است پس از بازگشایی چین قوی‌تر شود، که می‌تواند تورم جهانی را تقویت کند. ریسک‌های تورم تا حد زیادی به تحولات بازارهای انرژی در کوتاه‌مدت مرتبط می‌ماند، اما ریسک‌های صعودی در فصل‌های بیرونی غالب است، زیرا بازار کار همچنان فشرده می‌تواند به فشار دستمزدی قوی‌تر از پیش‌بینی‌شده منجر شود.

منبع: economyfinance

امتیاز دهید