چگونه دراو داون یا افت سرمایه در فارکس را کنترل کنیم؟

چگونه دراو داون یا افت سرمایه در فارکس را کنترل کنیم؟

اگر به اندازه کافی در بازار فارکس ترید کرده باشید، حتماً تجربه ضرر کردن هم دارید. نحوه کنار آمدن با این تجربه، نشان می‌دهد که آیا توانایی سودآوری مداوم را دارید یا نه. در این نوشته سعی داریم درباره روش‌های کنترل دراو داون یا افت سرمایه صحبت کنیم.

بهترین تریدرها اتفاقاً کسانی هستند که می‌دانند چه زمانی باید کوتاه بیایند. در حالی‌که تریدرهایی که شکست کامل را تجربه می‌کنند غالباً کسانی هستند که نمی‌دانند چه وقت باید پا پس بکشند. شاید به‌نظر سخت بیاید که چطور باید از ورشکستگی و افت سرمایه جلوگیری کرد، اما به مراتب راحت‌تر از این حرف‌ها ست. یکی از دلایل دراو داون (DrawDown) درگیری احساسی با فرآیند ترید است.

سیگنال VIP فارکس

اگر علاقه‌مند هستید درباره شکست‌، افت سرمایه و نحوه برخورد بهترین تریدرها با آن‌ها اطلاعات داشته باشید، جای درستی آمده‌اید. در این نوشته یک فرآیند ساده 4 مرحله‌ای را توضیح می‌دهیم که در آن دراو داون (DrawDown) در فارکس را کنترل کنید.

دراو داون (Drawdown) چیست؟

به بیان ساده، دراو داون بیشترین افت سرمایه ترید فرد است که از اختلاف بالاترین مقدار سرمایه تا پایین‌ترین مقدار آن در حساب تریدر محسابه می‌شود. بنابراین اگر حساب خود را تا 100,000 شارژ کنید و 20,000 دلار از دست بدهید، دراو داون حساب شما 20٪ است.

یکی از مسائلی که باعث می‌شود تریدرها در این زمینه اشتباه کنند این است که گمان می‌کنند، کافیست ضررها متوالی نباشد. در صورتی که خیلی وقت‌ها شما دارید سود می‌کنید ولی همچنان دچار افت سرمایه هستید.

چگونه دراو داون یا افت سرمایه در فارکس را کنترل کنیم؟

اهمیت دراودان برای تریدرهای فارکس

درصد دراودان خیلی مهم است و تریدر باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد. به عنوان مثال زمانی که تریدر یک  استراتژی جدید انتخاب و ترید کردن را براساس آن شروع می‌کند، می‌تواند به وسیله درصد DrawDown متوجه شود که آیا آن استراتژی برای او سودمند است یا نه.

به بیان بهتر زمانی که معامله گر استراتژی جدید خودرا پیاده سازی می‌کند، اگر پس از چندین معامله به وسیله آن استراتژی سود یا Gain بیشتری نسبت به میزان افت سرمایه یه DrawDown به دست آورد، به این معناست که استراتژی خوبی انتخاب کرده است. اما اگر درصد دراودان از درصد سود یا Gain بیشتر بود، یعنی این یک استراتژی ضررده است. بنابراین درصد افت سرمایه در اینجا می‌تواند خیلی مفید باشد.

اهمیت دیگری که توجه به درصد DrawDown دارد این است که بروکر در حساب شما، میزان دراودانی که می‌تواند برای آن حساب تحمل کند را نشان می‌دهد. بنابراین شما به عنوان تریدر باید به این میزان بسیار توجه کنید. چون اگر افت سرمایه شما از این میزان بیشتر شود، تبعاتی برای شما به همراه دارد به عنوان مثال امکان دارد بروکر حساب شما را ببندد و یا کال شوید.

فرآیند 4 مرحله‌ای برای کنترل افت سرمایه یا دراو داون (Drawdown)

ضروری است که یک فرآیند تعریف‌شده برای کنترل افت سرمایه داشته باشید. می‌شود به عنوان پلن پیشگیری از ضرر معاملاتی در ترید کردن هم به آن نگاه کرد. در اینجا خلاصه‌ای از نحوه مدیریت Drawdown هنگام ترید در فارکس آورده شده است.

1. ریسک را تا جایی که می‌شود کم کنید.

اگر 20 معامله متوالی را از دست بدهید چه اتفاقی می‌افتد؟ لحظه‌ای به آن فکر کنید. درصدی را که در هر معامله ریسک کرده‌اید،در نظر بگیرید. این درصد را در 20 ضرب کنید و ببینید چه چیزی به دست می‌آورید. اگر عدد نهایی بالای 100 باشد، با یک مشکل جدی روبرو هستید.

به احتمال زیاد در مقطعی از حرفه ترید در فارکس، یک دوره دراو داون (افت سرمایه) را تجربه خواهید کرد. اگر به اندازه‌ای که باید، طولانی ترید کرده باشید، این افت سرمایه بسیار شدید خواهد بود. پس چه میزان از موجودی حسابم را باید در هر معامله ریسک کنم؟

افتتاح حساب واقعی بروکر آلپاری

هیچ پاسخ همگانی وجود ندارد. جواب به میزان تاب‌آوری شما برای ریسک بستگی دارد که فقط خودتان می‌توانید آن را تعیین کنید. البته کمتر از 1٪ بالانس حسابتان ایده خوبی است. با این حال ممکن است استراتژی شما باعث شود تا 2 – 3 درصد هم انتخاب مناسبی باشد.

2. اگر ضررتان ادامه داشت، سود را کم کند.

وقتی خود را در یک افت معاملاتی می‌بینید، سه انتخاب دارید. اولین مورد این است که مثل سابق به ریسک کردن ادامه دهید. اگرچه این گزینه بدترین گزینه در بین سه گزینه نیست. همچنان به شما بابت تغییر اوضاع کمکی نمی‌کند.

گزینه شماره دو بدترین اشتباه است. از قضا، این همان کاری است که اکثر تریدرهای فارکس انجام می‌دهند، آن هم درست وقتی که دچار دراو داون هستند. به عبارت دیگر به جای این که با همان سطح ریسک قبلی به ترید ادامه بدهند، سعی می‌کنند با افزایش ریسک، چیزی را که از دست داده‌اند برگردانند.

در دنیای ترید به این واکنش «ترید انتقامی» می‌گوییم. این تریدرها ریسک خود را از 2% به 4% (یا حتی بیشتر)  افزایش می‌دهند و تلاشی ناامیدانه برای بازیابی سرمایه ازدست‌رفته خود دارند. اگر این کار را می‌کنید بدانید که به‌زودی حساب خود را منفجر خواهید کرد.

سومین و بهترین گزینه این است که وقتی ضرر می‌کنید، در ترید بعدی میزان ریسک را کم کنید. این کار باعث می‌شود به آرامی عقب‌نشینی کنید پیش از آن که بخواهید اشتباهات بزرگی انجام دهید. وقتی دوباره اعتماد بنفس خود را به دست آوردید، می‌توانید در تریدهای بعدی ریسک کار را به سطح قبلی برگردانید. معمولاً پس از 3 الی 4 معامله برنده به این مرحله می‌رسید.

3. یک سقف افت سرمایه تعیین کنید.

یکی از راه‌هایی که باعث می‌شوید انباشت ضرر نداشته باشید تعیین سقف هفتگی یا ماهانه برای دراو داون است. درست همان‌طور که میزان ریسک خود را در هر معامله تعیین می‌کنید، می‌توانید یک سقف افت سرمایه نیز مشخص کنید.

برای مثال شما برای هر معامله روی 1٪ از موجودی حساب خود ریسک می‌کنید. با استفاده از این رقم، می‌توانید سقفی برای ترید نکردن درنظر بگیرید. به این صورت که اگر در یک ماه کاهش 5 درصدی سرمایه داشتید، تا شروع ماه بعد ترید نکنید. این مثال می‌تواند بسته به پارامترهای شما در دنیای فارکس متفاوت شود. این که چقدر ریسک می‌کنید، تکنیک شما چیست، چقدر تجربه دارید و عوامل بسیار دیگری در این تصمیم موثر هستند.

4.  اگر به شکست کامل نزدیک شدید، عقب‌نشینی کنید.

بازار و قیمت ارزها و ابزار معاملاتی خیلی وقت‌‌ها از دست ما خارج است. چیزی که هربار و همیشه بر عهده ماست، این است که هربار که ترید خوب پیش نرفت می‌توانید از معامله کردن پا پس بکشید و استراحت کنید.

بسیاری از تریدرها هنگامی که با افت سرمایه مواجه می‌شوند، احساس می‌کنند که باید بیشتر تلاش کنند. آن‌ها می‌خواهند آن‌چه را که به تازگی از دست داده‌اند، در سریع‌ترین زمان ممکن برگردانند.

اگر حتی بعد از این که ریسک و تعداد معاملات خود را کم کردید، باز هم دچار ضرر شدید فقط دوری کنید. زمانی را با خانواده بگذرانید یا ورزش مورد علاقه‌تان را انجام دهید. هرچیزی را که انتخاب می‌کنید فقط مطمئن شوید که از نمودارها دور می‌مانید. پس از چند روز یا حتی یک هفته، به نمودارهای خود برگردید. تعجب خواهید کرد که چگونه یک وقفه کوتاه در معاملات می‌تواند به شما کمک کند تا از ریسک بیشتر و احساس باخت جلوگیری کنید.

درنهایت ضرر و زیان بخشی از ترید کردن است. در حقیقت یک هزینه مالی ضروری است که برای یافتن ایده های سودآور باید متحمل شوید. با این 4 روش می‌توانید ضرر خود را کم کنید.

امتیاز دهید