پاول در سال 2023 افزایش دستمزد را در مرکز مبارزه با تورم قرار می دهد!

بانک مرکزی آمریکا

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، راهکار جدیدی برای مبارزه با تورم دارد که حقوق آمریکایی‌ها را در قلب سیاست پولی سال آینده قرار خواهد داد. پاول می‌گوید که به دنبال معیار قیمتی است که همه چیز را از مراقبت‌های بهداشتی و کوتاهی مو گرفته تا یک شب در هتل کنار جاده را پوشش می‌دهد. او در ماه نوامبر در آخرین سخنرانی خود قبل از افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو به مؤسسه بروکینگز گفت: از آنجایی که دستمزدها برای صنایع خدماتی هزینه بسیار بالایی دارد، بازار کار کلید درک تورم در این دسته است.

ترس، نه واقعیت

نشانه‌ها این است که آن‌ها حاضر نیستند هیچ شانسی را بپذیرند، و این بدان معناست که ستاره جدید پاول به سیاست سخت‌تر اشاره می‌کند. پیش‌بینی‌هایی که فدرال رزرو هفته گذشته منتشر کرد، نرخ معیار 5.1 درصدی را برای سال آینده نشان می‌دهد، رقمی بالاتر از حد انتظار که باعث سقوط بازار سهام شد. برخی از مقامات فدرال رزرو حتی از این هم جنگ طلب تر بودند. درک تانگ (اقتصاددان) می گوید:

مارپیچ قیمت-دستمزد (یکی از نظریه‌های اقتصاد کلان) یک ترس است نه واقعیت. دستمزدهای واقعی قطعاً در یک مارپیچ صعودی نیستند. او می‌گوید به وضوح نگرانی در مورد کمبود نیروی کار و پیامدهای قیمت‌ها فیلتر شده است. در حال حاضر بررسی وضعیت بازار کار ایالات متحده دشوار است زیرا مشاغل هنوز در حال رفع اختلالات گسترده ناشی از ویروس کرونا هستند.

بیکاری در آوریل 2020 نزدیک به 15 درصد افزایش یافت و سپس به سرعت بهبود یافت. نرخ امروز (3.7٪) از لحاظ تاریخی پایین است. اما با فرونشستن گرد و غبار، به نظر می‌رسد رشد نیروی کار ایالات متحده کمتر از روند پیشبینی شده قبل از ویروس کروناست. که دلایل مختلفی از جمله موج بازنشستگی زودهنگام، علائم پایدار کووید 19، کمیابی کودکان و مراقبت از سالمندان و … دارد.

این مورد قدرت چانه زنی کارمندان را افزایش داده است و باعث شده است شرکت ها با افزایش رقابت برای استخدام، دستمزدها را افزایش دهند. در بیشتر موارد، کارگران به سختی هزینه های سرسام آور زندگی را به دست می‌آورند.

یکی از راه‌هایی که بحران نیروی کار در ایالات متحده می‌تواند به خودی خود برطرف شود این است که بخش قابل توجهی از کارگرانی که کشور را ترک کرده‌اند به کشور بازگردند. اما مقامات فدرال رزرو در شرایطی نیستند که منتظر بمانند و ببینند آیا این اتفاق می‌افتد، زیرا تورم سه برابر هدف آنها است.

تصمیمات بانک مرکزی آمریکا

ویلیامز می‌گوید که شواهدی مبنی بر “مارپیچ قیمت دستمزد مانند آنچه در دهه 70 شاهد بودیم” نمی بیند. یک مطالعه تاریخی اخیر توسط صندوق بین المللی پول نشان می دهد که چنین دوره هایی نادر هستند.

بانک‌های مرکزی ایالات متحده مصمم هستند که حتی از این احتمال جلوگیری کنند و با قضاوت بر اساس پیش‌بینی‌های خودشان، این موضوع که آیا می‌توانند بازار کار را همانطور که می‌خواهند و بدون ایجاد رکود اقتصادی مجدداً متعادل کنند، قابل لمس خواهد بود.

مقامات فدرال رزرو انتظار دارند رشد سال آینده به 0.5 درصد کاهش یابد، در حالی که بیکاری تقریباً یک درصد افزایش می یابد و به 4.6 درصد می رسد. این مورد به این معنی است که بیش از یک میلیون آمریکایی شغل خود را از دست خواهند داد. حتی با وجود این درد، تورم به طرز شگفت‌انگیزی ماندگار است و تا سال 2025 به تدریج به 2 درصد کاهش می‌یابد.

بث آن بووینو، اقتصاددان ارشد ایالات متحده در S&P Global Ratings می گوید که این احتمالاً به دلیل تأثیر تأخیر کاهش هزینه مسکن بر شاخص های قیمت است. بووینو می گوید: «آنها یک فرود نرم را پیش بینی می کنند، شاید درست می گویند، شاید بتوانند آن را انجام دهند. “شانس ها علیه آنهاست.” او تخمین می زند که بیکاری ممکن است در سال آینده به 5.6 درصد افزایش یابد.

منبع: bnnbloomberg

امتیاز دهید