چگونه از باند بولینگر (Bollinger Bands) استفاده کنیم؟

بولینگر باند

پایه و اساس حضور در بازارهای مالی یاد گرفتن تحلیل است و معامله گران به دو دسته کلی تحلیل گران فاندامنتال و تکنیکال تقسیم بندی می‌شوند. در بلاگ امروز تصمیم داریم به معرفی ابزاری بپردازیم که تکنیکال کارها از آن استفاده می‌کنند. ابزارها و امکانات مختلفی در پلتفرم‌های معاملاتی وجود دارد که کاربردهای مختلفی دارند. به عنوان مثال شما هیچ گاه برای باز کردن یک پیچ از چکش استفاده نمی‌کنید. بلکه ابزار مناسب این کار پیچ گوشتی است. در بازار نیز این مثال صدق می‌کند. بنابراین بهتر است با اندیکاتورها و اسیلاتورهایی که وجود دارند آشنا باشید تا بدانید در هر یک از موقعیت‌هایی که وجود دارد بهتر است از چه ابزاری استفاده کنید. باند بولینگر جز اندیکاتورهایی است که نوسانات در بازار را اندازه گیری می‌کند. برای درک بهتر این اندیکاتور تا پایان به ما همراه باشید.

آن چه در این مطلب می‌خوانیم:

تاریخچه اندیکاتور باند بولینگر

در سال 1980 بود که جان بولینگر این اندیکتور را معرفی و توسعه داد. بولینگر یکی از تکنیکالیست‌های معروف است که با توجه به تجربه‌ای که از جابه جایی و حرکات قیمت داشت توانست این اندیکاتور را ابداع کند. با توجه به این که معمولا حرکات قیمت در بازار به صورت نوسانی است بهتر است به کمک کف و سقف قیمت را به صورت یک کانال مشخص کرد و هنگام باز کردن معاملات آن را مد نظر قرار داد.

باندهای بولینگر را می توان در تمام بازارهای مالی از جمله سهام، فارکس، کالاها و … اعمال کرد. از طرفی در تمامی بازه‌های زمانی مانند کوتاه مدت، ساعتی، روزانه، هفتگی یا ماهانه نیز قابل استفاده است و بهتر است برای این که قدرتمند تر ظاهر شود با سایر سبک‌های تحلیل ادغام شود.

معرفی اجزای بولینگر باند

معرفی اجزای بولینگر باند

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید این اندیکاتور از 3 جز تشکیل شده است: باند بالایی، پایینی و میانی که خط میانی میانگین متحرک ساده است و دو باند دیگر انحراف معیار هستند. در بیشتر پلتفرم‌ها بازه‌ای که در آن میانگین متحرک اندازه گیری می‌شود 20 است. اما می‌توانید پس از این که به تسلط کافی رسیدید این بازه را متناسب با سبک تحلیلتان تغییر دهید. این ابزار به ما کمک می‌کند تا تشخیص دهیم بازار آرام است یا این که نوسان دارد. باندهای بولینگر بر اساس میزان نوسانات بازار پهن یا باریک می‌شوند. زمانی که حرکات بازار کند است این کانال کوچک می‌شود و زمانی که حرکات قیمت در بازار زیاد است این کانال گسترده می‌شود. این اندیکاتور مستقیما بر روی چارت عمل می‌کند و دائما در حال تغییر است.

به طور کلی زمانی که قیمت‌ها به کانال سقف بولینگر برخورد می‌کنند به معنای اشباع خرید و زمانی که به خط پایینی کانال برخورد می‌کنند به معنای اشباع فروش است.

استراتژی معامله در مناطق اشباع خرید و فروش

قیمت معمولا به صورت پینگ پنگی بین باندهای بالا و پایین در حال حرکت است. زمانی که قیمت از باند بالایی بیرون بزند در حالت اشباع خرید است و احتمال ان که روند نزولی شود و قیمت به سعی کند خود را به خط میانی نزدیک کند زیاد است. اشباع فروش نیز زمانی رخ می‌دهد که قیمت از باند پایینی بیرون بزند در این مواقع نیز معمولا قیمت تمایل دارد به سمت میانگین متحرک حرکن کند و روند صعودی می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت که قیمت همیشه تمایل دارد که به وسط باند برگردد و کل ایده پشت این ادیکاتور نیز همین موضوع است.

در این میان نکاتی وجود دارد که بهتر است به آن ها توجه کنید.:

  • این ابزار زمانی که بازار در حالت رنج قرار دارد کاربردی تر است. هنگامی که بازار نوسان های عجیب و غریب انجام می‌دهد معمولا سیگنال‌های درستی نمی‌توان از آن دریافت نمود.
  • اگر تمایل دارید از این اندیکاتور در بازار صعودی استفاده کنید بهتر است ابتدا مشخص کنید نوع روند چیست و زمانی که اندیکاتور در مناطق اشباع فروش بود اقدام به خرید کنید.
  • اگر می‌خواهید از این اندیکاتور برای گرفتن پوزیشن فروش استفاده کنید ابتدا مطمئن شوید که روند نزولی است و سپس در مناطق اشباع خرید اقدام به بازکردن پوزیشن فروش کنید.

فشردگی باندهای بولینگر

یکی از استراتژی های که معمولا تریدرهای حرفه‌ای از آن استفاده می‎کنند فشردگی باند بولینگر است. این Strategy بسیار آسان است، زمانی که Bollinger Bands در یک ناحیه فششرده شود به این معنی است که باید منتظر نوسان بزرگی در بازار بود. این حرکت بزرگ زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت از یکی از دیوار ه‌های بالایی یا پایینی خارج شود. اگر کندل ها از بالای نمودار خارج شدند باید در جهت خرید و هنگامی که از پایین خارج شدند باید در جهت فروش پوزیشن بگیرید.

دلیلی که پشت این استراتژی وجود دارد این است که قیمت پس از این که در یک محدوده نوسان کرد و استراحت نمود در جهت روند جدیدی شروع به حرکت می‌کند.

سخن پایانی

اندیکاتورها ابزاری هستند که بر گرفته از قیمت هستند. یعنی رفتار قیمت را در گذشته بازار در نظر می‌گیرند و بر اساس آن ها نمودارهایی ارائه می‌دهند که تحلیل گران به کمک آن ها پیش بینی دقیق تری از حرکات بازار در آینده داشته باشند. اما از آنجایی که این اندیکاتورها از قیمت مشتق گرفته شده اند بهتر است به تنهایی مورد استفاده قرار نگیرند و تنها برای گرفتن تائیدیه به کار بروند.

در این مطلب از امیرتریدر به معرفی اندیکاتور باند بولینگر که میزان نوسانات در بازار را اندازه گیری می‌کند پرداختیم. در مطلب بهترین اندیکاتور فارکس می‌توانید با انواع  Indicator که در بین تریدرها محبوب هستند آشنا شوید.

امتیاز دهید