بلک فرایدی و تاثیر آن روی بازارهای مالی

بلک فرایدی

جمعه سیاه یا بلک فرایدی بزرگ‌ترین روز خرید از سال 2005 بوده است و به عنوان آغاز رسمی فصل تعطیلات در ایالات متحده شناخته می‌شود. این رویداد بعد از آمریکا در اکثر کشورها، حتی ایران نیز برگزار می‌شود.

با این حال، در اصل اصطلاح جمعه سیاه یا بلک فرایدی برای توصیف سقوط بازار سهام در سال 1869 استفاده شد. در بلک فرایدی سه سرمایه‌‌گذار بزرگ آمریکایی به نام های جی گولد (Jay Gould)، جیمز فیسک (James Fisk) و آبل کوربین (Abel Corbin) تلاش کردند بازار طلا را به هم زده و قیمت این فلز را بالاتر ببرند.

در دهه 1980 زمانی که فروشندگان شروع به استفاده از آن به عنوان یک ابزار بازاریابی کردند، معنای امروزی خود را پیدا کرد و گسترش یافت. امروزه اما این سنت آمریکایی تبدیل به یک پدیده جهانی شده است. مشتریان سراسر دنیا در این روز به امید خرید با قیمتی مناسب به بازار می‌روند. به معنای امروزی بلک‌فرایدی به آخرین جمعه ماه نوامبر (آبان ماه) اطلاق می‌شود که در این روز مردم می‌توانند کالاهای مورد نیاز خود را با تخفیف‌های بسیار خوبی خریداری کنند. BLACK FRIDAY به تخفیف‌های ویژه و معاملات در فروشگاه‌ها که هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین وجود دارد، و همچنین هیجان مصرف‌کنندگان در این روز اشاره می شود.

تاثیر بلک فرایدی بر اقتصاد

چه کسی خرید کردن را دوست ندارد؟ در بلک فرایدی حتی افرادی که علاقه خاصی به خرید کردن ندارند به علت تخفیف‌های موجود راهی مراکز خرید می‌شوند. پس این پدیده همواره بسیاری از مردم را به خرید تشویق می‌کند. بلک فرایدی به عنوان نشان دهنده ای از تغییرات برجسته در رفتار مصرف‌کنندگان و تأثیرات عمده‌ای که بر اقتصاد دنیا دارد، نیز مطرح می شود.

اما بحث اصلی اینجاست که بلک فرایدی چگونه بر اقتصاد تاثیر می‌گذارد؟ تحلیل‌گران استدلال می‌کنند که خرج بیشتر برابر با اقتصاد فعال‌تر است و این موضوع درنهایت منجر به یک اقتصاد سالم‌تر می‌شود. از سوی دیگر برخی معتقدند که تاثیرات بلک فرایدی، تاثیرات کوتاه مدت است. در طول مدت زمان جمعه سیاه خیلی از محصولات با تخفیفات فوق العاده ای به فروش می‌‏رسند، اما این تخفیفات ویژه فقط محدود به بازار های فروشگاهی نشده است و در قالب بازار های مالی نیز خود را نشان داده‌‏ است.

تاثیر بلک فرایدی بر اقتصاد

بازار سهام

در حالی که سهام خرده فروشی ممکن است از فروش زیاد در این روز خاص سود ببرند، کلیت بازار سهام و احساسات سرمایه‌گذار همیشه تحت تأثیر نتایج جمعه سیاه نیست. در واقع، برای بسیاری از تحلیل‌گران بلک فرایدی هیچ اهمیتی در بازار ندارد و از نظر آن ها فقط سود یا زیان کوتاه مدت ایجاد می‌کند.

بدیهی است که با توجه به افزایش خرده فروشی، این سهام نیز در این دوره افزایش می یابد. اگر فروش بازار تضعیف شده و فعالیت اقتصادی ضعیف شود، معامله‌گران نیز می‌توانند ناامید شوند. دقت کنید که فروش بالای یک شرکت در این دوره نباید روی تصمیم شما برای سرمایه‌گذاری، سایر حقایق مانند سودآوری یا وضعیت خوب شرکت تاثیر داشته باشد.

تجربه نشان داده که سهام خرده فروشی‌ها در این بازه زمانی معمولا بیشتر مورد توجه قرار میگیرند، همچنین در بین سهام‌های خرده فروشی‌ها تفاوت‌های فاندامنتالی وجود دارد که می‌تواند شرایط بازار را تغییر دهد.

برای مثال، سهام خرده فروشی آنلاین مثل آمازون در حال حاضر از سهام خرده فروشی سنتی جذابیت بیشتری دارد. معامله‌گران باید هنگام شروع معاملات خود به این قضیه دقت کنند و سهام خرده فروشی‌هایی را برای معاملات خود انتخاب کنند که ماهیت آن ها پتانسیل رشد بیشتری داشته باشد.

عامل مهم دیگری که در بازار نقش دارد نقدینگی است. نقدینگی از این جهت اهمیت دارد که معاملات در تعطیلات معمولا با نقدینگی کمتر و نوسانات بیشتر همراه است. از آنجایی که روز جمعه سیاه بعد از روز شکرگزاری است، این بازار در روز شکرگزاری بسته و در بلک فرایدی باز می‌شود.

امتیاز دهید