معرفی با ارزش ‌ترین شرکت های جهان در سال 2022

با ارزش ‌ترین شرکت های جهان

به نظر شما با ارزش ‌ترین شرکت های جهان در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنند؟ نفت؟ فناوری؟ انرژی؟ خدمات مالی؟ و … در بلاگ امروز قصد داریم 10 کمپانی برتری از نظر ارزش بازار را بررسی کنیم.

ارزش این Companyها با ضرب تعداد سهام آن در قیمت فعلی هر تک سهم محاسبه می‌شود. اکثر این کمپانی‌ها صدها میلیارد دلار در سال درآمد دارند. با این حل تعداد کمی از این شرکت‌ها هستند که درآمدشان در طول یک سال کمتر از 100 میلیارد است اما به دلیل این که سرمایه گذاران به رشد آن‌ها خوشبین هستند جز با ارزش ترین ها به حساب می‌آیند.

اپل، آرامکو عربستان صعودی و مایکروسافت بزرگترین شرکت های جهان هستند که دارای ارزش بازار بالای 2 تریلیون دلار هستند. اکثر شرکت‌های بزرگ این لیست در ایالت متحده قرار دارند. وقت آن رسیده به بررسی پردرآمدترین شرکت های جهان بپردازیم.

1. اپل (Apple)

کمپانی اپل
معرفی با ارزش ‌ترین شرکت های جهان در سال 2022 - امیر تریدر

اپل به عنوان با ارزش ‌ترین شرکت های جهان طیف گسترده‌ای از محصولات فناوری از جمله گوشی‌های هوشمند، رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها، انواع دستگاه‌های سرگرمی خانگی و … را طراحی، تولید و به بازار عرضه می‌کند.

برخی از محبوب ترین محصولات این شرکت شامل گوشی های هوشمند آیفون و رایانه های مک است. اپل همچنین فروش خدمات خود را به طور چشمگیری افزایش داده است. علاوه بر این خدمات ابری و پرداخت را نیز ارائه می‌دهد و اخیراً AppleTV+ که یک سرویس استریم برای محتوای سرگرم کننده خانگی است را راه‌اندازی کرده است. اپل همچنان نیز بعد از چند سال بزرگترین شرکت جهان است. 

درآمد: 378.3 میلیارد دلار

درآمد خالص: 100.5 میلیارد دلار

ارزش بازار: 2.65 تریلیون دلار

بازده کل در طول 1 سال: 37%

بورس: نزدک (Nasdaq)

سال تاسیس: 1976

2. آرامکو عربستان صعودی (Saudi Aramco)

آرامکو عربستان صعودی
معرفی با ارزش ‌ترین شرکت های جهان در سال 2022 - امیر تریدر

آرامکو عربستان سعودی یک شرکت نفت و گاز یکپارچه مستقر در عربستان سعودی است. این شرکت به عنوان شرکت استاندارد در خارج از کشور تاسیس شد و امروزه تحت مالکیت دولت عربستان است. فعالیت‌های آرامکو به دو بخش تقسیم بندی می‌شود. یک بخش شامل اکتشاف و تولید نفت خام، میعانات گازی، گاز طبیعی و مایعات گاز طبیعی (NGL) مشغول است.

سیگنال فارکس

بخش دیگر در پالایش و ساخت پتروشیمی، توزیع و تولید برق فعالیت می‌کند. آرامکو عربستان همچنین یک تجارت مواد شیمیایی دارد که محصولاتی مانند آروماتیک و الفین ها و محصولات پیچیده مانند لاستیک مصنوعی تولید می کند.

درآمد: 346.5 میلیارد دلار

درآمد خالص: 88.1 میلیارد دلار

ارزش بازار: 2.33 تریلیون دلار

بازده کل در طول 1 سال: 25%

بورس: بازار بورس عربستان صعودی

سال تاسیس: 1933

3. مایکروسافت (Microsoft)

مایکروسافت
معرفی با ارزش ‌ترین شرکت های جهان در سال 2022 - امیر تریدر

مایکروسافت که احتمالاً تا بحال اسم آن را شنیده باشید یکی از با ارزش ‌ترین شرکت های جهانحوزه فعالیت مایکروسافت در زمینه  توسعه نرم افزار، دستگاه ها، راه حل ها و خدمات در سطح جهانی است. این شرکت بیشتر با  Windows و Office Suite شناخته شد.

 MSFT درصد زیادی از سود و درآمد خود را از خدمات رایانش ابری (Cloud Computing) به دست می آورد. پلتفرم ابری اصلی مایکروسافت Azure نام دارد. مایکروسافت مالک لینکدین است که یک شبکه اجتماعی محبوب برای جویندگان کار به حساب می‌آید.

درآمد: 184.9 بیلیون دلار

درآمد خالص: 71.2 بیلیون دلار

ارزش بازار: 2.10 تریلیون دلار

بازده کل در طول 1 سال: 31.1%

بورس: نزدک (Nasdaq)

سال تاسیس: 1975

4. آلفابت (Alphabet)

معرفی با ارزش ‌ترین شرکت های جهان در سال 2022 - امیر تریدر
معرفی با ارزش ‌ترین شرکت های جهان در سال 2022 - امیر تریدر

آلفابت مادر گوگل که یک پلتفرم جست و جوی جهانی است به حساب می‌آید. این کمپانی طیف وسیعی از خدمات مرتبط با فناوری و حوزه دیجیتال که شامل سیستم عامل گوشی‌های اندروید، گوگل درایو، گوگل مپ، فروشگاه گوگل پلی و .. است. علاوه بر این خدمات ابری (Google Cloud) را ارائه می‌دهد که به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد که اپلیکیشن و انواع ابزارهای همکاری را درفضای کاری ایجاد و اجرا کنند.

در کنار موارد بالا آلفابت در زمینه فروش محصولات سخت افزاری مانند تلفن‌های سری پیکسل، محصولات فیت‌بیت‌ (Fitbit) (مچ بندهایی که برای کنترل سلامتی به کار می‌روند)  و دوربین‌های هوشمند نیز فعالیت می‌کند. همچنین در زمینه مشاغل نوظهور مانند خودروهای خودران و … نیز فعالیت می‌کند.

درآمد: 257.6 بیلیون دلار

درآمد خالص: 76 بیلیون دلار

ارزش بازار: 1.54 تریلیون دلار

بازده کل در طول 1 سال: 33.1%

بورس: نزدک  (Nasdaq)

سال تاسیس: 1998

5. آمازون (Amazon)

معرفی با ارزش ‌ترین شرکت های جهان در سال 2022 - امیر تریدر
معرفی با ارزش ‌ترین شرکت های جهان در سال 2022 - امیر تریدر

پنجمین عضو لیست با ارزش ‌ترین شرکت های جهان آمازون است. این شرکت معروف در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می‌کند و طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات را در سطح جهانی می‌فروشد.به جرئت می‌توان گفت بزرگترین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در جهان کمپانی Amazon است.

این شرکت کالاها و خدمات را از فروشندگان خریداری می‌کند و سپس مجدد آن را به فروش می‌گذارد.  

علاوه بر این، این شرکت دستگاه های الکترونیکی مانند کتابخوان های الکترونیکی Kindle، تبلت های Fire، Fire TV و Echo و Alexa را تولید و به فروش می رساند.

همچنین از طریق شرکت تابعه خود مواد غذایی نیز به فروش می‌رساند.

درآمد: 469.8 بیلیون دلار

درآمد خالص: 33.4 بیلیون دلار

ارزش بازار: 1.42 تریلیون دلار

بازده کل در طول 1 سال: -2.5%

بورس: نزدک   (Nasdaq)

سال تاسیس: 1998

6. تسلا (Tesla)

معرفی با ارزش ‌ترین شرکت های جهان در سال 2022 - امیر تریدر
معرفی با ارزش ‌ترین شرکت های جهان در سال 2022 - امیر تریدر

تسلا تولید کننده خودروهای الکتریکی (EVs) است. Tesla همچنین پنل های خورشیدی تولید می کند و محصولات ذخیره انرژی را تامین می کند. این شرکت آمریکایی است که خودروهای الکترونیکی تولید می‌کند همچنین تولید کننده قطعات قطارهای برقی است. در حال حاضر ایلان ماسک مدیر عامل فعلی این شرکت است.

درآمد: 53.8 بیلیون دلار

درآمد خالص: 33.4 بیلیون دلار

ارزش بازار: 5.5 بیلیون دلار

بازده کل در طول 1 سال: 34.5%

بورس: نزدک    (Nasdaq)

سال تاسیس: 2003

7. برکشایر هاتوی (Berkshire Hathaway)

برکشایر هاتوی
معرفی با ارزش ‌ترین شرکت های جهان در سال 2022 - امیر تریدر

برکشایر هاتوی از ادقام دو شرکت نساجی منطقه‌ای در قرن 19 ایجاد شد. سپس توسط وارن بافت خریداری شد و تبدیل به یک کمپانی بزرگ تبدیل شد. این هلدینگ آمریکایی شامل 80 شرکت است که در زمینه بیمه، حمل و نقل ریلی، تامین انرژی، خدمات مالی، تولید، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی فعالیت می‌کند.

درآمد: 276.1 بیلیون دلار

درآمد خالص: 89.8 بیلیون دلار

ارزش بازار: 644 بیلیون دلار

بازده کل در طول 1 سال: 31.2%

بورس: بازار سهام نیویورک

سال تاسیس: 1839

8. انویدیا (NVIDIA)

انویدیا
معرفی با ارزش ‌ترین شرکت های جهان در سال 2022 - امیر تریدر

انویدیا هفتمین کمپانی در با ارزش ترین شرکت‌ های جهان است. یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است که در زمینه توسعه و طراحی پردازنده‌ها و نرم افزارهای گرافیکی فعالیت می‌کند. این شرکت یکی از پیشگامان در زمینه توسعه واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) که کاربرد آن در گرافیک‌های رایانه‌ای و بازی‌های کامپیوتری است.

در حال حاضر کاربرد پردازشگرهای گرافیکی در هوش مصنوعی است علاوه براین این پردازنده‌ها در استخراج ارزهای دیجیتال نیز نقش برجسته‌ای داشته‌اند.

درآمد:  26.9 بیلیون دلار

درآمد خالص: 9.8 بیلیون دلار

ارزش بازار: 457 بیلیون دلار

بازده کل در طول 1 سال: 84.5%

بورس:  نزدک

سال تاسیس: 1993

9. تی‌اس‌ام‌سی (Taiwan Semiconductor)

کمپانی تی‌اس‌ام‌سی
معرفی با ارزش ‌ترین شرکت های جهان در سال 2022 - امیر تریدر

این شرکت بزرگترین کمپانی تولید کننده محصولات نیمه رسانا در جهان است و در تایوان مستقر است. این هلدینگ طیف گسترده‌ای از از نیمه هادی‌ها را بر روی ویفرهای سیلیکونی پیاده سازی می‌کند. قطعات نیمه رسانا در رایانه‌های شخصی، محصولات جانبی، سیستم های ارتباطی و … به کار می‌روند.

درآمد:  56.8 بیلیون دلاردرآمد خالص:

21.4 بیلیون دلار

ارزش بازار: 456 بیلیون دلار

بازده کل در طول 1 سال: 84.5%

بورس: نیویورک

سال تاسیس: 1987

10. متا (Meta Platforms)

کمپانی متا
معرفی با ارزش ‌ترین شرکت های جهان در سال 2022 - امیر تریدر

متا یکی از با ارزش ‌ترین شرکت های جهان است که شاید شما آن را به همین اسم نشناسید. پلتفرم متا مالک فیس بوک، بزرگترین شبکه رسانه اجتماعی جهان است. متا محصولات و پلتفرم‌های دیجیتالی ارائه می‌کند و به افراد و مشاغل کمک می‌کند تا از طریق دستگاه‌های تلفن همراه، رایانه‌های شخصی، هدست‌های واقعیت مجازی (VR) و دستگاه‌های خانگی با خانواده و دوستان خود ارتباط برقرار کنند.

علاوه بر این اینستاگرام و واتساپ که هر دو برنامه پیام رسان و اشتراک گذاری عکس هستند نیز ارائه می‌دهد. در حال حاضر این کمپانی در حال سرمایه گذاری و ساخت metaverse است.

درآمد:  117.9 بیلیون دلار

درآمد خالص: 39.4 بیلیون دلار

ارزش بازار: 449 بیلیون دلار

بازده کل در طول 1 سال: -22.2%

بورس:  نزدک

سال تاسیس: 2004

سخن پایانی

این لیست و آمارها مرتبط با سپتامبر 2022 است. به نظر شما در پایان سال 2023 لیست با ارزش ترین شرکت‌ های جهان به چه صورت خواهد بود؟

3.6/5 (5 امتیاز)