الگوی کانال نزولی یا خرسی

الگوی کانال نزولی یا خرسی

الگوی کانال نزولی یا خرسی یک الگوی روند ادامه‌دار است. کانال نزولی بین دو خط موازی قرار گرفته است که روند نزولی قیمت را قاب می‌کند. برای مورد تأیید قرار گرفتن یک خط، باید حداقل دو نقطه تماس با قیمت وجود داشته باشد. هرچه نقاط تماس بیشتری داشته باشد، خط روند قوی‌تر است و شکست آنها سیگنال خرید قوی‌تری می‌دهد. الگوی کانال نزولی یکی از پرکاربردترین الگوهای نموداری است.

الگوی کانال چیست؟

پیش از آن که الگوی کانال نزولی را کامل‌تر شرح بدهیم باید ابتدا بدانیم «الگوی کانال» چیست.

الگوی کانال که آن را به عنوان کانال قیمت هم می‌شناسیم، یک ابزار تحلیل تکنیکال است که روی روندی که بازار به آن سمت می‌رود، سرمایه‌گذاری می‌کند. این یک الگوی ادامه‌دار است که جهش قیمت‌ها را بین خطوط موازی مقاومت و حمایت نشان می‌دهد. خط روند پایین نشان‌دهنده «حمایت» و خط روند بالا نشان‌دهنده «مقاومت» است.

خطوط موازی مقاومت و حمایت می‌توانند شیب‌دار به سمت پایین (تشکیل کانال سقوط)، شیب‌دار به سمت بالا (تشکیل کانال صعود)، یا به صورت افقی باشند. مزیت اصلی الگوی کانال این است که با هر بازه زمانی معاملاتی بدون در نظر گرفتن شورت یا لانگ بودن پوزیشن کار می‌کند. تکنیک الگوی کانال معاملاتی اغلب بر روی سهامی با مقدار متوسط نوسان بهترین کار را می کند، این مسئله بسیار اهمیت دارد چون می تواند در تعیین میزان سود ممکن از یک معامله را تعیین کند.

الگوی کانال نزولی یا خرسی چیست؟

کانال نزولی یک الگوی ادامه دار با شیب منفی است. اگر قیمت‌ها از خط کانال پایین‌تر شکسته شوند، نشان‌دهنده ادامه روند نزولی قبلی است. از سوی دیگر، اگر قیمت‌ها خط کانال بالایی را بشکنند، تریدرها می‌توانند از شورت پوزیشن (موقعیت فروش) خود خارج شوند و لانگ پوزیشن (موقعیت خرید) ایجاد کنند.

الگوی کانال نزولی یا خرسی
الگوی کانال نزولی یا خرسی - امیر تریدر

نکاتی درباره الگوی کانال نزولی

– ایده خوبی نیست که در تماس با خط پایینی لانگ پوزیشن (موقعیت خرید) ایجاد کنید. در واقع این روند ممکن است در امتداد باند پایین ادامه یابد. همچنین حرکات به سمت باند بالایی حرکات اصلاحی به سمت روند نزولی بوده و در نتیجه قدرت کمتری دارند.

– هرچه نوار بالایی به عنوان مقاومت سخت‌تر عمل کند، شکست سنگین‌تر خواهد بود.

– در یک الگوی کانال نزولی، باز کردن لانگ پوزیشن (موقعیت خرید) در تماس با خط پایین (خط حمایت کانال) توصیه نمی‌شود. از آنجایی که روند فعلی نزولی است، تنها هدف بازگشت به خط بالایی (خط مقاومت کانال) است. هنگامی که قیمت پس از رسیدن به خط مقاومت کانال نزولی کاهش می‌یابد، روی شورت پوزیشن‌ها (موقعیت فروش) تمرکز کنید.

– اگر می‌خواهید تا حد امکان از شکست کاذب (خروج کانال کاذب) جلوگیری کنید، توصیه می شود خطوط روند (خطوط مقاومت و پشتیبانی) را بر اساس حدود پایین و بالای کندل ترسیم کنید و نه بدنه کندل.

– آمار نشان می دهد که خروجی کانال نزولی بیشتر در چهارمین تماس با خط مقاومت رخ می دهد. با این حال، درصد خروجی آماری در تماس چهارم کم است. بنابراین توصیه نمی‌شود زمانی که قیمت برای چهارمین بار خط مقاومت را لمس می‌کند، خروج از کانال نزولی را برای ترید کردن هدف قرار دهید.

چگونه با استفاده از الگوی کانال نزولی معامله کنیم؟

بعضی از تریدرها ترجیح می‌دهند زمانی که قیمت‌ها به خط کانال مقاومتی در الگوی کانال نزولی می‌رسد، بفروشند یا شورت پوزیشن ایجاد کنند. همچنین تحلیل‌گران تکنیکال پیشنهاد می‌کنند زمانی که قیمت خط مقاومت یا حمایت کانال نزولی میشکند، میتوانید معامله خرید یا فروش باز کنید.

کلام آخر

معامله گران برای تحلیل تکنیکال می توانند از ابزار های مختلفی استفاده کنند. تحلیل تکنیکال به افراد کمک می کند که معامله های بهتری انجام دهند و جلوی ضررهای احتمالی را بگیرند. الگوی پرچم خرسی ابزار پر کاربرد در تحلیل تکنیکال است و اکثر تریدرها از این ابزار برای تحلیل معاملات خود استفاده می کنند.

امتیاز دهید