فدرال رزرو می‌گوید بحران بانکی می‌تواند باعث ایجد رکود شود

بحران مالی در آمریکا

نیل کشکاری، رئیس بانک فدرال رزرو در منطقه مینیاپولیس گفت که آشفتگی بانکی اخیر خطر رکود اقتصادی ایالات متحده را افزایش داده است اما قضاوت در مورد تاثیر آن بر روی اقتصاد و سیاست پولی خیلی زود است. او روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس داشت، در پاسخ به این سوال که آیا این فشارها می‌تواند کشور را وارد رکود کند، گفت:

آن چه برای ما نامشخص است این است که چقدر از این فشارهای بانکی منجر به بحران اعتباری گسترده می شود. آیا این امر اقتصاد را کند می کند؟ این چیزی است که ما بسیار دقیق آن را رصد می کنیم. برای انجام هر گونه پیش بینی در مورد جلسه بعدی نرخ بهره خیلی زود است. جلسه بعدی کمیته بازار آزاد فدرال که تعیین کننده سیاست مالی است 2 تا 3 مه برگزار خواهد شد.

طبق اظهارات نیل و سه نفر دیگر از مقامات فدرال رزرو در سخنرانی روز جمعه، تورم همچنان اولویت اصلی است و می تواند ضمانت بیشتری برای تشدید سیاست‌ها داشته باشد. این می تواند منعکس کننده تغییر رئیس فدرال رزرو در ناحیه مینیاپولیس باشد، که در ماه های اخیر از طرفداران افزایش نرخ بهره برای کاهش قیمت‌ها بوده است.

سیاستگذاران در 22 مارس نرخ معیار خود را یک چهارم افزایش دادند و به مبارزه خود علیه تورم بالا علیرغم عدم اطمینان در مورد این که اقتصاد پس از دومین ورشکستگی بزرگ بانک در تاریخ ایالات متحده تا چه حد متزلزل خواهد شد، ادامه دادند. نرخ معیار فدرال رزرو در حال حاضر به محدوده هدف 4.75 تا 5 درصد رسیده است.

این تغییر نرخ پس از آن صورت گرفت که دولت ایالات متحده و فدرال رزرو برای تضمین سپرده‌ها در یک برنامه وام اضطراری جدید را با هدف جلوگیری از ورشکستگی سایر بانک‌ها معرفی کرد، صورت گرفت. فدرال رزرو همچنین برای افزایش دسترسی بین المللی به دلار از طریق تقویت خطوط سوآپ با همتایان اصلی بانک مرکزی خود تلاش کرد. قبل از سقوط بانک‌ها و آشفتگی بازار در این ماه، کشکاری گفته بود که فدرال رزرو باید نرخ بهره را به حدود 5.4 درصد برساند و سپس آن را تا زمانی که تورم کاهش یابد، نگه دارد. پیش‌بینی ۱۸ مقام فدرال رزرو پس از نشست این ماه این است که نرخ‌ها را به ۵.۱ درصد افزایش دهند.

این به معنای یک افزایش 25 واحدی دیگر در سال جاری است، اگرچه هفت مقام  دیگر فدرال نرخ فعلی را اوج نرخ بهره در نظر گرفته‌اند. کشکاری خاطرنشان کرد که عقب‌نشینی وام‌دهی بانکی در بحبوحه آشفتگی بخش در حال حاضر ممکن است به ایجاد برخی از انقباضاتی کمک کند که سیاست‌گذاران امیدوارند تورم را کاهش دهد و به طور بالقوه منجر به افزایش کمتر نرخ بهره شود.

وی گفت: در حالی که سیستم بانکی سالم است و بانک‌ها دارای موقعیت سرمایه قوی و نقدینگی زیادی هستند، حل مشکلات فعلی به زمان نیاز دارد. کشکاری به نوعی در بحران های مالی کهنه کار به حساب می‌آید. او برنامه امداد دارایی‌های مشکل دار را در ماه های اولیه بحران 2008-2009 راه اندازی و مدیریت کرد. کشکاری گفت: گاهی اوقات زمان بیشتری طول می کشد تا تمام استرس‎ها از سیستم خارج شوند. نشانه های نگران کننده ای وجود دارد. علامت مثبت این است که به نظر می رسد روند خروج سپرده‌ها کند شده است. اعتماد بین بانک‌های کوچک‌تر و منطقه‌ای در حال بازیابی است. کشکاری گفت: تعطیلی بازار سرمایه در دو هفته اخیر نیز در صورت تداوم می تواند دردسرهای بیشتری را در اقتصاد ایجاد کند.

منبع: www.bnnbloomberg.ca

امتیاز دهید