چرخش سیاست‌های فدرال رزرو به افزایش قیمت طلا کمک می‌کند!

عوامل تاثیر گذار در قیمت طلا

قیمت طلا طی دو ماه گذشته افزایش یافته و انتظار می‌رود فدرال رزرو آمریکا افزایش نرخ بهره خود را کاهش دهد. ما چشم انداز قیمت 2023 خود را بر اساس چرخش سریعتر از حد انتظار در سیاست نرخ بهره ایالات متحده و بازگشت تقاضای چین پس از چرخش پکن در استراتژی صفر کووید، اندکی افزایش داده‌ایم.

قیمت طلا در سال گذشته پس از رسیدن به بالای 2000 دلار در هر اونس در ماه مارس سال گذشته، به شدت کاهش یافت، چرا که تقویت دلار آمریکا و سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی بر این فلز گرانبها تاثیر زیادی گذاشته است. نرخ بهره بالاتر منجر می‌شود طلا جذابیت کمتری داشته باشد.

اشتهای سرمایه‌گذاران برای طلا نیز در سال 2022 کاهش یافت. سال گذشته دومین سال متوالی کاهش تقاضا برای صندوق‌های قابل معامله طلا (ETF) بود. بر اساس داده‌های شورای جهانی طلا، سرمایه‌گذاران در سال 2022 3 میلیارد دلار ETF طلا با پشتوانه فیزیکی فروختند که با کاهش 3.4 درصدی به 202.7 میلیارد دلار از دارایی‌های جهانی در پایان دسامبر رسید.

اما این فلز گرانبها از اوایل نوامبر تقریباً 20% افزایش یافته و به بالای 1900 دلار در اونس در ابتدای سال 2023 رسیده است. ضعف دلار و شرط بندی بر افزایش کمتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو در بحبوحه نشانه‌هایی از کاهش تورم به این مسئله کمک کردند. با تشدید نیروهای رکود و تورم کمتر تهدید کننده، چشم انداز کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در اواخر سال در حال رشد است. در حال حاضر، برخی انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا در ماه مارس برای آخرین بار نرخ بهره را 0.25% افزایش دهد.

با نگاهی به آینده، ما معتقدیم طلا نسبت به سیاست پولی فدرال رزرو حساس باقی خواهد ماند.  اگر لحن هاوکیش فدرال رزرو کمتر شود به احتمال زیاد منجر به ضعیف‌تر شدن دلار آمریکا می‌شود که منجر به رشد قیمت طلا خواهد شد. هر گونه نشانه‌ای از افزایش لحن هاوکیش بانک مرکزی ایالات متحده احتمالاً منجر به کاهش قیمت طلا خواهد شد. در همین حال، ترس از رکود باید از طلا حمایت کند. ما انتظار داریم قیمت طلا در طول سال 2023 با میانگین قیمت 1900 دلار در هر اونس در سه ماهه چهارم سال 2023 افزایش یابد.

امتیاز دهید