برخورد جت روسی با پهباد آمریکایی و سقوط پهپاد بر فراز دریای سیاه

سرنگونی پهباد ایالت متحده توسط روسیه

ایالات متحده در بیانیه ای اعلام کرد یک جنگنده روسی یک پهباد آمریکایی را در روز سه شنبه بر فراز دریای سیاه سرنگون کرد. ایالات متحده گفت: هواپیمای MQ-9 ما در حال انجام عملیات معمول در حریم هوایی بین‌المللی بود که توسط یک هواپیمای روسی رهگیری و مورد اصابت قرار گرفت که منجر به سقوط و از دست دادن کامل MQ-9 شد. ژنرال نیروی هوایی جیمز هکر، فرمانده نیروی ایالات متحده آمریکا گفت که قبل از برخورد، دو هواپیمای روسی، از جمله هواپیمای درگیر در برخورد، پهپاد را مورد آزار و اذیت قرار دادند. او همچنان افزود: چندین بار قبل از برخورد، سوخو-27 به شیوه ای بی پروا و غیرحرفه ای سوخت بر روی MQ-9 ریخته و در مقابل آن پرواز کرده است

|at_cta_form|

ایالت متحده گفت که این حادثه نشان دهنده عدم صلاحیت روسیه است و این رفتار نا امن و غیرحرفه‌ای و بخشی از الگوی رفتاری خطرناک خلبانان روسی است. جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی به خبرنگاران گفت که این برخورد در حریم هوایی بین المللی رخ داده است. وی افزود که ایالات متحده قبل از شروع جنگ اوکراین در فوریه سال گذشته، به طور مداوم بر فراز دریای سیاه پرواز می کرد. کربی گفت که آمریکا قبل از پرواز نیازی به چک کردن آن  با روسیه نداشته است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که دو هواپیمای جنگنده این کشور با پهباد ایالت متحده تماس نداشته‌اند. پهپاد این وزارتخانه در بیانیه‌ای که در کانال رسمی تلگرام خود منتشر کرد، گفت: این پهپاد با فرستنده‌های خود در نزدیکی شبه جزیره کریمه در حال پرواز بود که وارد یک «پرواز هدایت‌نشده» شد و سپس در آب افتاد. ایالات متحده آمریکا در حال بحث در مورد عملیات نجات پهپاد است. مقامات دفاعی این کشور افزودند که کشتی‌های ایالت متحده در حال حاضر در دریای سیاه هستند. این اولین باری بود که مقامات از پرتاب سوخت یک هواپیمای روسی بر روی یک هواپیمای آمریکایی مطلع شدند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که دولت بایدن در حال فراخوانی آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده برای بحث در مورد نقض وقیحانه قوانین بین المللی است. پرایس در یک کنفرانس تلفنی با خبرنگاران گفت: “ما در وهله اول با متحدان و شرکای خود در سطوح بالا تعامل کرده‌ایم تا به آن‌ها در مورد این حادثه توضیح دهیم و آن چه را که می دانیم به آنها اطلاع دهیم. ما دوباره در سطوح ارشد مستقیماً با روس‌ها درگیر هستیم تا اعتراضات شدید خود را نسبت به این رهگیری غیرحرفه‌ای ناامن که باعث سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده شد، بیان کنیم.

سفارت روسیه در واشنگتن بلافاصله به درخواست CNBC برای اظهار نظر پاسخ نداد. سامانه پهپاد MQ-9 برای جمع آوری اطلاعات و انجام ماموریت های شناسایی طراحی شده و توسط شرکت General Atomics Aeronautical Systems  ساخته شده است.

سیستم کنترل از راه دور می تواند ترکیبی از موشک های هلفایر، مهمات حمله مستقیم مشترک یا JDAM را حمل کند. سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون، ایالات متحده آمریکا از گفتن این که آیا این پهپاد مسلح بوده است خودداری کرد.

منبع: www.cnbc.com

امتیاز دهید