کاهش قیمت نفت آمریکا به دلیل افزایش ذخایر نفت

قیمت نفت آمریکا

قیمت نفت آمریکا در روز چهارشنبه پس از انتشار داده‌های صنعت که نشان دهنده افزایش هفتگی ذخایر نفت خام آمریکا بود، کاهش یافت. اگر چه این کاهش به دلیل چشم‌انداز تقاضای قوی در سال جاری و با کاهش ارزش دلار به دلیل انتظارات کاهش نرخ بهره، محدود شد.

داده های انتشار یافته از موسسه نفت آمریکا نشان داد که ذخایر نفت خام آمریکا در هفته اول سال 2023 نسبت به هفته قبل از آن چهار برابر افزایش یافته است. همچنین به نظر می‌رسد که آزادسازی ناچیز نفت از ذخایر استراتژیک آن رخ داده است.

افزایش ذخایر در حالی رخ می دهد که پالایشگاه ها شروع به ساخت ذخایر خود برای سال جدید کردند. اما انتظارات برای افزایش ذخایر بنزین و مشتقات آن  خودش را در آمارهای مرتبط با خرده فروشی نشان داده است.  این به این دلیل است که بخش عمده‌ای از کشور با شرایط نامساعد جوی دست و پنجه نرم می‌کنند.

داده های اقتصادی مرتبط با نفت آمریکا

داده های API حاکی از روند مشابهی در داده های رسمی است که اواخر روز چهارشنبه منتشر می شود. پیش بینی می شود که ذخایر نفت خام آمریکا در هفته اول سال 2023 به میزان 2.2 میلیون بشکه کاهش یابد.

قیمت های آتی نفت برنت به 79.54 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت تا ساعت 21:03 به وقت شرقی (02:03 به وقت گرینویچ) با 0.8 درصد کاهش به 74.56 دلار در هر بشکه رسید.

پس از این که چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان، مرزهای خود را بازگشایی کرد و بسیاری از اقدامات ضد کووید را کاهش داد، قیمت‌ نفت آمریکا شروع قدرتمندی داشت. بنابراین میتوان انتظار بهبود شرایط اقتصادی در سال جدید را داشت.

پیش‌بینی دولت ایالات متحده مبنی بر این که تقاضای جهانی نفت در سال 2023 به بالاترین حد خود خواهد رسید و مصرف به دلیل قدرت اقتصادی در هند و چین رشد خواهد کرد، به قیمت نفت کمک کرد. همچنین انتظار می‌رود که تقاضای نفت خام آمریکا با کاهش سرعت افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو بهبود یابد. بازارها منتظر آمار تورم شاخص قیمت مصرف کننده هستند که قرار است در روز پنجشنبه ارائه شود تا نشانه های بیشتری در مورد بزرگترین اقتصاد جهان داشته باشند.

انتظار می‌رود که تورم CPI در ماه دسامبر نسبت به ماه قبل کاهش بیشتری داشته باشد و فشار کمتری را به فدرال رزرو برای ادامه افزایش نرخ‌های بهره وارد کند. همچنین می‌توان انتظار داشت روند نزولی تورم، فدرال رزرو را به توقف چرخه افزایش نرخ بهره سوق دهد. اما با توجه به اینکه تورم هنوز بسیار بالاتر از محدوده هدف سالانه فدرال رزرو است، بازارها در مورد زمانی که بانک مرکزی می تواند تصمیم به توقف افزایش نرخ بهره بگیرد بلاتکلیف هستند.

منبع: finance.yahoo.com

امتیاز دهید