پیشبینی سال 2023، وضعیت اقتصاد در سال 2023

پیشبینی سال 2023

سال گذشته خبرهای ترسناکی در مورد کاهش تورم، افزایش فوق العاده نرخ بهره و افزایش ترس از رکود حاکم بود. سال 2023 یک دوره بی‌رحمانه برای بازار سهام بود زیرا تقریباً یک پنجم ارزش S&P 500  ناپدید شد و شاخص نزدک بیش از یک سوم کاهش یافت. هر سه بازار بزرگ ایالات متحده بدترین سال های خود را با اختلاف از سال 2008 متحمل شدند. بهتر است حال که سال 2022 به پایان رسیده است، بهتر است نگاهی به پیشبینی سال 2023 داشته باشیم.

|at_cta_form|

احیای مشاغل تاریخی

استخدام به طرز شگفت انگیزی انعطاف پذیر است. در ماه نوامبر حدود 263000 شغل ایجاد شد و نرخ بیکاری 3.7 درصد است که نسبت به بهار 2020، 15 درصد کاهش یافت.

افزایش سهام کارکنان

آیا رئیستان اخیرا حقوق شما را افزایش داده است؟ یا این که کارفرمایی هستد که حقوق کارمندان خود را افزایش داده‌اید شما را ترک نکنند؟

اگرچه شرکت‌های بزرگ فناوری و رسانه‌ای از جمله آمازون، توییتر و متا هزاران کارگر را اخراج کرده‌اند، اما همچنان مدعیان اولیه بیکاری کم است. اعداد جدید منتشر شده در هفته گذشته نشان می دهد که درخواست‌ها برای بیمه بیکاری به 225000 رسیده است. این عدد نسبت به گذشته تقریبا پایین است و به اندازه سال گذشته در همیتن تاریخ است.

مارک زندی، اقتصاددان ارشد مودیز آنالیتیکس روز پنجشنبه به سی‌ان‌ان گفت: «یکی از راه های پیشبینی سال 2023 و خوشبینی به آن همین آمار است. زیرا نشان می‌دهد که اقتصاد می‌تواند از این رکود عبور کند. این به این دلیل است که بدون اخراج بیش از حد، بعید است که مصرف کنندگان هزینه‌های خود را کاهش دهند و اقتصاد دچار رکود شود.

کاهش قیمت بنزین

یکی از ناراحتی های اصلی  مصرف کنندگان در سال جاری به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

پس از افزایش بیش از 5 دلار در هر گالن برای اولین بار در ماه ژوئن، قیمت بنزین کاهش یافت. میانگین ملی بنزین معمولی اخیراً به 3.10 دلار در هر گالن کاهش یافته است که پایین ترین سطح در 18 ماه گذشته است، اگرچه در روزهای اخیر بالاتر رفته و به حدود 3.22 دلار در هر گالن رسیده است. انتظار می رود قیمت بنزین در بهار و تابستان امسال دوباره افزایش یابد، اما حداقل در حال حاضر، کارشناسان پیش بینی بازگشت به 5 دلار در هر گالن را ندارند.

افزایش دستمزدها راهی برای پیشبینی سال 2023

در بیشتر سال گذشته، دستمزدها بالا بوده است اما تورم  همچنان بیشتر بوده است. این به این معنی است که با توجه به تورم، چک های حقوقی کاهش یافته است. اما آمار منتشر شده که به صورت ماهانه اندازه گیری می‌شود نشان می‌دهد این رقم در حال معکوس شدن است. دستمزدهای واقعی سریع‌تر از قیمت‌های مصرف‌کننده رشد کرده‌اند، که این موضوع به مصرف ‌کنندگان قدرت خرید بیشتری برای هزینه ها در سال آینده می‌دهد.

فدرال رزرو نرخ بهره را بالا نگه نمی‌دارد.

جنگ فدرال رزرو با تورم دلیلی است که خطر رکود اقتصادی را نشان می‌دهد. بانک مرکزی عملاً ترمز اقتصاد را کشیده است. افزایش میزان وام گیری در حال حاضر باعث رکود عمیق در بازار مسکن که حساس‌ترین بخش اقتصاد نسبت به نرخ بهره است، شده است.

ترس اصلی این است که فدرال رزرو در مورد این موضوع زیاده روی کند و نرخ بهره را آنقدر بالا ببرد و آن را برای مدت طولانی در آنجا نگه دارد. این موضوع است که باعث رکود می‌شود.

اما مقامات فدرال رزرو اعلام کرده اند که می توانند کمپین مبارزه با تورم خود را در اواخر زمستان یا اوایل بهار متوقف کنند. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، روشن کرده است که فدرال رزرو آماده ضربه زدن به اقتصاد با کاهش نرخ بهره نیست. در صورتی که پاول پای خود را از روی پدال گاز بردارد می‌توان پیشبینی سال 2023 را بدون رکود و با یک فرود نرم در نظر بگیریم.

منبع: www.cnn.com

امتیاز دهید