اهمیت هوش هیجانی در ترید، چگونه هوش هیجانی خود را بالا ببریم؟

هوش هیجانی در ترید

امروز قصد داریم به موضوع مهمی به نام هوش هیجانی در ترید بپردازیم. اهمیت Emotional Intelligence به قدری زیاد است که نه تنها بر روی معاملات شما تاثیر خواهد گذاشت بلکه باعث موفقیت در همه ابعاد زندگیتان خواهد شد.

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا اپل موفق‌ترین برند در دنیاست؟ یا این که چرا بیل گتس با گرفتن چند تصمیم گیری مهم تا این حد محبوب است و به عنوان یک مدیر موفق شناخته می‌شود؟

|at_cta_form|

اگر دوست دارید جواب این سوالات را بدانید و با مهم‌ترین مهارتی که یک فرد برای موفقیت به آن احتیاج دارد آشنا شوید این بلاگ را از دست ندهید.

در واقع به شما  یاد خواهیم داد که تصمیمات بهتر و غیر ذهنی بگیرید تا تحت تاثیر احساسات، بازار و چیزهایی که در اخبار می شنوید قرار نگیرید و تبدیل به یک معامله گر منسجم و سودآور شوید.

هوش هیجانی Emotional Intelligence چیست؟

هوش هیجانی که با EQ شناخته می‌شود و شامل شناخت و کنترل عواطف و هیجانات خود و دیگران می‌شود. تاریخچه هوش هیجانی به قرن بیستم برمی‌گردد. ادوارد تورندایک (Edward Thorndike) یکی از برجسته‌ترین روانشاناسان قرن بیستم است که یک جمله معروف در این زمینه دارد:

«هوش اجتماعی به این معناست که بتوانیم انگیزه رفتارهای خود و دیگران را به خوبی درک کرده و از این اطلاعات در تعاملات اجتماعی استفاده کنیم.»

به طور کلی هر انسانی دارای یک هویت است که این هویت شامل سه رکن است:

  • شخصیت
  • هوش منطقی یا محاسباتی (IQ)
  • هوش هیجانی (EQ)

رکن اول که شخصیت ماست و تقریبا ثابت و غیر تغییر است. مثلا به طور کلی افراد به دو دسته برونگرا و درون گرا تقسیم‌بندی می‌شوند و مطابق با این موارد است که شخصیت و روابطمان را شکل می‌گیرد.

رکن دوم که همان IQ است هر چه بالاتر باشد به این معنی است که آن شخص هوش بالاتری دارد. البته این به این معنی نیست که هر کس هوش بالاتری داشته باشد موفقیت او بالاتر است.

جالب است بدانید طبق تحقیقاتی که دانشمندان بر روی افراد موفق انجام دادند مشاهده کردند از 10 فرد ثروتمند جهان فقط یک نفر آی کیوی بالایی دارد و آن هم کسی نیست جز بیل گتس!!

پس می‌توان گفت تنها فاکتور تاثیر گذار در موفقیت افراد رکن سوم یا همان EQ است. این هوش بر خلاف دو رکن دیگر قابل تغییر است و با بالا بردن آن می‌توانیم در زندگی موفقیت بیشتری به دست آوریم.

مثلا باهوش‌ترین تریدرها لزوما بهترین معامه گران نیستند. در واقع اگر تریدرها هوش بالایی داشته باشند و بتوانند در زمینه تکنیکال قدرتمند عمل کنند و نقاط ورود و خروج دقیق معامله را بدانند و آینده بازار را به درستی پیشبینی کنند در صورتی که هوش هیجانی خوبی نداشته باشند نمی‌توانند احساسات خود را کنترل کنند. پس نمی‌توانند موفق شوند.

در سال 1990 پیتر سالوی و جان مایر هوش هیجانی را این گونه تعریف کرده‌اند:

به گفته این دو روانشناس انسان‎ها در طول روز دائما با اتفاقات و رویدادهای مختلفی رو به رو هستند که واکنش به این رخدادها متفاوت است و به آن هیجانات می‌گوییم. حال هوش هیجانی به این معنی است که فرد بتواند این هیجانات را به درستی مدیریت کند.

EQ بالا به این معنی نیست که شما باید هیجانات خود را سررکوب کنید!! اتفاقا باید آن را بروز دهید اما به صورت کنترل شده. اگر بتوانید هر لحظه احساسات خود را بروز دهید اما به صورت کنترل شده به این معنی است که هوش هیجانی بالایی دارید.  

اهمیت هوش هیجانی در ترید، چگونه هوش هیجانی خود را بالا ببریم؟ - امیر تریدر

تاثیر هوش هیجانی در ترید

حرص، ترس، FOMO، اضطراب، وحشت، اعتماد به نفس بیش از حد، لجاجت، بی حوصلگی و … احساسات و عواطفی هستند که تریدرها در بازار مالی  آن را تجربه می‌کنند.

به عنوان یک معامله‌گر در حالی که نمی‌توانیم در حین معامله از احساسات منفی و فرآیندهای فکری خودداری کنیم، می‌توانیم با توسعه هوش هیجانی بالاتر مدیریت آنها را یاد بگیریم.

بیایید این مورد را با یک مثال در دنیای معامله گری بررسی کنیم. مثلا تریدری که می‌توانست معامله‌ای را قبلا و در قیمت مناسب تری وارد شود اما این کار را به دلیل ترس یا هر عامل دیگری نکرده است با مشاهده این که قیمت در حال بالا رفتن یا پایین رفتن (مطابق با پشبینی او) دچار احساس FOMO شده و در جایی که دیگر قیمت در حال برگشت است وارد معامه می‌شود و ضرر می‌کند. در چنین لحظه‍ای هوش هیجانی در ترید شما در پایین تر حد ممکن قرار دارد.

مایک الوین نویسنده کتاب معامله گر هوشمند می گوید:

شما با استفاده از هوش هیجانی می توانید انگیزه‌ها و هیجاناتتان را کنترل کنید، لذت هایتان را به تاخیر بیاندازید، صبورتر باشید، خودتان را هدفمند کنید، حالت های روحی خودتان را تنظیم کنید، احساساتی مثل نگرانی و ترس ناشی از شکست را مدیریت کنید و به خوبی برای هر شرایطی تصمیم بگیرید. علاوه بر این به دنبال حرف مردم نباشید، دلیل شکست هایتان را افراد و شرایط ندانید و درآخر امیدتان را از دست ندهید.

پس برای این که تبدیل به یک تریدر موفق شوید شناخت هیجانات و مدیریتشان اهمیت زیادی دارد.

چگونه هوش هیجانی بالاتری داشته باشیم؟

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم خوشبختانه هوش هیجانی قابل تغییر است. شما با یک سری موارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم می‌توانید EQ خود را بالا ببرید.

5 مولفه هستند که بر روی هوش هیجانی تاثیر گذارند عبارتند از:

  • خود آگاهی
  • خود مدیریتی
  • خود انگیزشی
  • آگاهی اجتماعی
  • مدیریت روابط اجتماعی

در ادامه در مورد هر یک از این موارد بیشتر آشنا خواهیم شد:

خود آگاهی

یعنی تمامی احساسات و هیجانات خود را بشناسیم تا به یک آگاهی کامل برسیم. در واقع باید تصورات اشتباه خود را تغییر دهیم. مثلا یکی از تصورات ما این است که بی نقص هستیم و اشتباه نمی‌کنیم. این مورد باعث می‌شود زمانی که اشتباه می‌کنیم دیگران را مقصر اشتباهات خود ببینیم. 

هر شخصی یک یا دو ایراد اساسی دارد که اگر آن‎ها را بهبود دهد می‌تواند هوش هیجانی خود را به طور قابل توجهی بهبود دهد.

خود مدیریتی

بعد از شناخت هیجانات زمانی که احساسات سراغ شما آمد باید سعی کنید با آن منطقی رفتار کنید.

بیایید این مورد را با یک مثال شرح دهیم. مثلا شما در حال رانندگی در شب هستید. یک خودرو پشت سر شما حرکت می‌کند و مدام چراغ بالا می‌زند و هنگامی که از کنار شما عبور می‌کند با گفتن حرف‌های ناشایست خشم شما را بر می‌انگیزد.

در چنین موقعیتی شما دو انتخاب دارید کار او را تلافی کنید که چنین اقدامی ممکن است شما را عصبانی کند. یا این که به این موضوع آگاه باشید که آن شخص چه تاثیری بر زندگی شما دارد پس دلیلی برای خشم وجود دارد.

خود انگیزشی

وقتی به هدفی در زندگی می‌رسید با یک معامله را در جهت درست پیش می‌برید باید یک جشن کوچک برای خود بگیرید. این کار سطح دوپامین را در مغز شما بالا می‌برد و باعث می‌شود انگیزه شما دو چندان شود.

بعد می‌توانید هدف‌های بزرگتر انتخاب کنید و بعد از رسیدن به آن مجدد جایزه بزرگتری به خودتان بدهید و این چرخه را ادامه دهید.

جالب است بدانید طبق آزمایشی که بر روی موش‌ها انجام شد زمانی که دوپامین را در مغز موش‌ها افزایش دادند آن‌ها حاضر شدند سختی بیشتری را تحمل کنند و تلاش بیشتری کنند تا غذای بیشتری به دست آورند.

اما زمانی که سطح دوپامین در مغز آن‌ها کم بود آسان‌ترین مسیرها را انتخاب می‌کردند و به غذای کم‌تری هم راضی شدند.

مدیریت روابط اجتماعی

مهم‌ترین اصل در ارتباط با دیگران داشتن حس همدلی با آن‌هاست. این به معناست که سعی کنیم احساسات آن شخص را درک کنیم و مطابق با شناختی که از آن شخص داریم اقداماتی متناسب با روحیات او انجام دهیم.

*این موارد برگرفته از کتاب هوش هیجانی دنیل گلدمن است.

یکی از روش‌های افزایش هوش هیجانی معاشرت با افرادی است که EQ بالایی دارند. ما باید با این افراد معاشرت کنید و رفتارشان را زیر ذره بین ببرید و سعی کنید آن ویژگی را در خودتان پرورش دهید.

در ادامه به تعدادی از ویژگی‌های افرادی با هوش هیجانی بالا اشاره می‌کنیم:

ویژگی افراد با هوش هیجانی بالا

  1. مثبت اندیش هستند.
  2. روابط سالمی دارند.
  3. شنونده خوبی هستند
  4. آرامش بیشتری دارند.
  5. مدیر خوبی هستند.
  6. صبور هستند.
  7. اعتماد به نفس بالایی دارند.
  8. ثبات رفتاری دارند.
  9. توانایی تغییر حال عمومی جمع را دارند.

سخن پایانی

در این بلاگ به طور کامل اهمیت هوش هیجانی در ترید را بررسی کردیم. به عنوان یک تریدر برای موفقیت در بازار مالی به یک ذهن برنامه ریزی شده نیاز دارید.

اگر دائما وقتتان را برای یادگرفتن انواع سبک‌ها و روش های معاملاتی بگذارید اما مدل ذهنیتان را تغییر ندهید نمی‌تونید موفق شوید. پس از همین امروز سعی کنید مهارت‌های نرم را در خود تقویت کنید.

به طور خلاصه شما باید بدانید که هر روز قرار نیست همه چیز خوب پیش برود. پس تاب آوری ابهام را در خود بالا ببرید. سعی کنید به خودتان انگیزه بدهید. روحیات و شخصیت خود را بشناسید و سعی کنید هر ثانیه دست به موس نشوید و از اورتریدینگ اجتناب کنید.

امتیاز دهید